utgave nr 7 1993
Diesel brenner også
DIESEL BRENNER OGSÅ!
av Hans Due
Båter med dieselmotor brenner oftere enn båter med bensinmotor. Det viser en undersøkelse som UNI Storebrand har gjort. 200 båtbranner er med i undersøkelsen. I syv av ti branner i båter med innebordsmotor, har båtene dieselmotor.
De fleste båtbranner starter i motorrommet. Enten under oppstart eller under gange. Av branner som oppsto under oppstart, hadde 90 prosent av båtene bensinmotor. Men det er langt flere branner som oppstår under gange enn under oppstart, og i denne gruppen har 70 prosent av båtene dieselmotor.
Om årsakene til dieselbrannene, sier UNI Storebrand at eiere av dieselbåter ikke er like flinke med ettersyn og vedlikehold. Følgende råd gis til dieselbåt-eiere:
* Begynn under båtpussen med å gjøre rent i motorrommet.
* Det elektriske anlegget er en betydelig brannårsak. Det er viktig at alle kabler er tilstrekkelig dimensjonert og har sikringer av riktig størrelse. Kablene bør jevnlig sjekkes for slitasje på utsatte steder, og de må ikke knekkes over skarpe kanter i motorrommet eller andre steder. Risting ombord kan føre til at det gnages hull på isolasjonen og kortslutning oppstår. Batteriet skal plasseres adskilt fra motoren og med egen avlufting fra batterikassen.
* Flere av delene i eller i tilknytning til en dieselmotor blir svært varme under gange. Dette gjelder for eksempel eksosrør, manifold og eventuell turbolader. Utluftning er viktig for å motvirke antennelse av brennbart materiale. Det bør dessuten isoleres rundt varme deler hvor disse kan komme i kontakt med brennbare materialer.