utgave nr 7 2003
Kraftig stillhet
Kraftig stillhet
For Yamaha er introduksjonen av den nye firetakteren med 150 hester viktig. Rett og slett fordi motoren vil stenge luken som Yamaha så langt har hatt mellom sin 115 og 200 hester i klassen for firetaktere.
Tekst: Jan Harry Svendsen
Det mangler ikke på tekniske finesser på den nye 150 hesteren fra Yamaha. Og det har gitt resultater, i alle fall komfortmessig. De to balanseakslene og en egen gummiring rundt svinghjulet motvirker effektivt vibrasjoner, og motoren har et svært behagelig støybilde. Responsen ved gasspådrag er dessuten bra, selv om den fortsatt ligger noe etter en sinna to-takter.
Rekkefirer
Motoren, som er en rekkefirer, har et slagvolum på 2,7 liter og fire ventiler per sylinder. Det sammen med et ekstra langt innsug sørger for at motoren har et relativt høyt dreiemoment i lav- og mellomregisteret. Fordelen med det er at du kommer raskt opp i plan ved gasspådrag.
Av løsninger som skal gjøre livet enklere for båtfolket ønskes spesielt skyllesystemet velkommen, at Honda har hatt et tilsvarende system i fire år allerede så ikke ut til å legge noen demper på stemningen for Yamaha-folket. Enkelt kobler du til en hageslange og kan dermed skylle ut kjølevannskretsen med ferskvann. I tillegg har motoren et eget diagnosesystem som forteller mekanikeren om eventuelle feilkoder som ligger i motorstyringen.
Yamaha F150 veier 212 kilo.
Store krefter
Under lanseringen i Portugal viste Yamaha også sin HPDI 300. Motoren er en milepæl ved at den er den sterkeste to-takteren med direkte bensininnsprøytning som er sluppet for kommersielt bruk. Noen revolusjonerende egenskaper finner du ikke, og de som har kjennskap til HPDI 250 vil fort se at HPDI 300 er basert på nettopp denne motoren. Det betyr et slagvolum på 3,4-liter og seks sylindre i V-form. Noen forskjeller er det imidlertid, blant annet forbedret kjøling og høyere innsprøytningstrykk (70 bar).
Begge motorene kommer til Norge i løpet av høsten. Prisene er ikke klare.