utgave nr 7 2003
Signalflaggene: Fra K til O
Signalflaggene
Fra K til O
Signalflaggene er ikke det vi i dag bruker mest når vi "snakker" sammen oss båteiere i mellom. Men det er moro å kjenne til gamle systemer og hjelpemidler. Noen flagg kan være livsviktig å ha ombord fremdeles. Vi skal denne gang se på flaggene fra K til O.
TEKST: ANNE MARIT KLOKK
(flaggene fra K til O)
K: Jeg ønsker å opprette forbindelse med Dem.
L: Stopp fartøyet øyeblikkelig.
M: Mitt fartøy er stoppet og ligger stille.
N: Nektende– nei, eller "betydningen av den foregående gruppe skal leses nektende".
O: Mann over bord.
KOMBINASJONER
Her er noen enkle kombinasjoner av flaggene fra K til O. Disse meldingene er faktisk ganske aktuelle i hverdagen på sjøen. En liten artighet: Se på den nest siste kombinasjonen for OK. Det betyr altså OK på sjøen også. Et uttrykk vi bruker hele tiden som mange kanskje trodde kom fra engelsk. Men faktum er at det stammer fra det internasjonale sjøspråket.
(kombinasjoner)
KM: Jeg kan ta Dem (eller angitt fartøy) på slep.
KN: Jeg kan ikke ta Dem på slep.
LM: Radiofyr (angitt) er ute av funksjon.
LN: Fyret/lykten er slokket.
MM: Det er et vrak i bredde…lengde…
MO: Jeg har støtt på en grunne eller undervannsgjenstand.
NK: Der er ikke tilstrekkelig dybde.
NL: Det er tilstrekkelig dybde.
NM: Angi dybden rundt Deres fartøy.
NN: Dybden her er (antall fot eller meter).
OK: Bekrefter riktig gjentagelse eller "Det er riktig".
OO: Mitt radiopeilerapparat fungerer ikke.
TALLSTANDERNE
Signalflaggene som ble tatt i bruk allerede i 1857 består av 26 flagg, et for hver bokstav. Vi har i tillegg til signalflaggene tallstandere fra 0 til 9 som vi viser her. Tallene kan være aktuelle å bruke når man skal oppgi dybder rundt eget fartøy eller angi vrak eller nødstedte i lengde- og breddegrader.
Selv om moderne radiotelegrafi har overtatt det aller meste av kommunikasjonen på sjøen, er det godt sjømannskap å kunne både alfabetet og tallene. Barna synes det er moro og de ser ofte mer og bedre enn opphavet når dere er ute. Mange nødsituasjoner kunne vært løst om man hadde assistanseflaggene (V og F) ombord. Mang en båteier med motorstopp kunne vært hjulpet om de hadde signalisert med flagg i stedet for fortvilet å vinke og rope om hjelp hvis for eksempel motoren har streiket og de driver mot land. Den slags vinking og huiing kan ofte oppfattes som en hilsen og ikke rop om hjelp.