utgave nr 7 2011
Praktisk: Ta tempen i motorrommet
Har du kontroll på temperaturen i motorrommet i båten? Hvis ikke, skaff deg det – på en særdeles enkel måte.
Du har hørt det før; det enkleste er ofte det beste. Det gjelder også om bord. Riktignok har vi instrumenter på instrumentpanelet som forteller oss om alt er normalt i motorrommet, først og fremst knyttet til motoren.
I tillegg er det mange enheter vi kan holde kontroll på ved hjelp av instrumenter, men som vi både av økonomiske og praktiske årsaker kanskje ikke gjør. Eller det kan være så enkelt som at båten har to styreposisjoner, en fullt utrustet med instrumentering, den andre, for eksempel på flybridge eller akterdekk, noe mer spartansk.
Hvem har instrumenter for temperaturovervåking av inn- og utgående side av eksospotta, eller hylse og pakkboks, eller dynamoen?
Enkel løsning
God kontroll på lufttemperaturen rundt motoren er viktig. Under fart er vi jo ikke nede i det varme rommet og vet lite om hva som foregår. Jeg kan derfor foreslå et svært enkelt virkemiddel for å opprette den kontrollen. Gjør en enkel installasjon av et termometer. Det koster ikke mange kronene, men gjør nytten sin. Hvor avansert du vil foreta installasjonen, er bare opp til deg. Du kan felle inn et instrument i instrumentpanelet, og legge opp ledning til føler skikkelig. Eller du kan ta den noe enklere varianten, finne en egnet plass godt synlig til displayet og velge en enkel gate for ledningen inn i motorrommet. Den kan for eksempel festet med strips. Sørg for at føleren er strategisk plassert, det vil si at det er relevant å fange opp temperaturendringer akkurat på dette stedet, for eksempel over motoren. Føleren må plasseres slik at den ikke gnisser eller på annen måte kommer i veien for noen av installasjonene.
En ”føre-var”-installasjon
Det er viktig å vite at alt er ok under overfart, ikke bare at vi tror det er ok fordi hverken lukt, varme eller røyk siver frem. Installasjon av et termometer gir akkurat den kontrollen. Vi har valgt en ekstremt billig løsning, et termometer med giver innkjøpt hos Clas Ohlson for den nette sum av 229 kroner. Den består av et display, tre meter ledning med en føler i enden. Instrumentet måler fra -4o til + 100 grader, så det burde under enhver omstendighet være langt innenfor grensene.
Dette skal være en ”føre-var”-installasjon og varsle deg om at en utvikling er på gang før uhellet er et faktum, enten det er tilløp til røyk- eller brann, eller at mangel på lufttilførsel skaper en uønsket situasjon.
Maks 20 grader mer
For varm luft gir dårlig forbrenning og soting.
Kanskje du spør om hvor varmt det egentlig skal være i et motorrom, hva som er normalen? Da er det en enkel tommelfingerregel å følge; temperaturen der nede skal maksimum, og da snakker vi om en yttergrense, være 20 grader høyere enn utetemperaturen. Er du på båttur i 20 varmegrader, kan du til nød tåle 40 grader i rommet, men helst mindre. Sjekk temperaturen i ditt motorrom. Kanskje du skal tenke på å sørge for bedre lufttilgang? Den lille Ohlsoninnretningen kan enkelt gi svar på det.