utgave nr 9 1992
Yamahas dieselpakker
YAMAHAS DIESELPAKKER
Utviklingen går raskt i Yamaha. I 1989 startet bedriften opp med produksjon av flere modeller innebords bensinmotorer og drev. I høst lanserte de to dieselmotorer og drevpakker til disse. Både motorene og drevene har detaljer som er spesielle for Yamaha.
Yamahas dieselmotorer som har fått modellbetegnelsene ME 370 STI og ME 420 STI er på henholdsvis 165 og 247 svinghjulsheste-krefter. Den minste er en rekkefirer på 3,7 liter og den største en rekke-sekser på 4,2 liter. Begge motorene er utstyrt med Yamahas spesielle ladeluftkjøler som elektronisk regulerer lufttrykket på inntakssiden. Begge motorene har direkte-innsprøyting av diesel, mens den største i tillegg har overliggende kamaksel.
Verdt å merke seg er at begge motorene har fått en 80 ampéres generator, hvilket er større enn hva som er vanlig på de fleste andre sammenlignbare dieselmotorer. En annen spesiell detalj er at såvel sjøvannspumpe som sjøvannsfilter er montert i forkant på motoren, hvilket letter vedlikeholdet vesentlig.
Yamahas Hydra-drev har vi omtalt tidligere. Det utmerker seg ved det meget myke gearskiftet som oppnås av et eget clutchsystem samt at eksosen kommer ut gjennom propellen slik mange påhengsmotorer har. I tillegg har Yamaha et spesielt anti-korrosjonssystem, en elektronisk katode. Dette systemet skal forhindre og beskytte mot korrosjon på alle undervannsdeler i drevet.
DATA:
Motor:ME 370 STIME 420 STI
Ytelse HK:165247
Antall sylindre:4 i rekke6 i rekke
Sylindervolum:3,7 liter4,2 liter
Boring og slaglengde:102mm x 112mm94mm x 100mm
Maks. turtall:32003800
Bredde i mm:729688
Høyde i mm:492492
Lengde i mm:10731168
DREV:
Gearskifte:Hydraulisk drevet clutchplate
Redukasjon:1,50:1
Maks. propelldiameter:18"
Propellstigning:13-15-17-19-21
Materiale i propell:Rustfritt stål
Trimvinkel:-6 til +15 på 13 akterspeil
Tiltvinkel:46
Styring:Hydraulisk
Styrevinkel:60
Vekt motor+drev:490 kg551 kg