utgave nr 9 1995

Tema stålbåt: 42-foteren tar form

Publisert Sist oppdatert

TEMA STÅLBÅT

42-foteren tar form


Tekst og foto: ANNE MARIT KLOKK

Svend E. Døvle i Larvik bygger en stålbåt på 42 fot som med to 300 hk diesler skal opp i plan. Båtmagasinet presenterte prosjektet i marsutgaven. Nå har Svend flyttet båten og er kommet et skritt videre. Skroget er så å si ferdig.


Svend driver et bilverksted i Larvik og har solid erfaring i å jobbe med stål. Stålbåtprosjektet han er midt inne i har vært nøye planlagt i mange år. Han måtte vente til han hadde optimale arbeidsforhold og en realistisk startkapital. Han har aldri villet låne penger til båtbyggingen. Meningen er å bygge etter lommeboka.
Svends valg av skrog er ganske spesielt, med tanke på at dette er en stålbåt. En 42 fots planende flybridgebåt som etter hans beregninger vil veie ca. 12 tonn, er en ambisiøs satsing. Han kjøpte tegninger til Sigma 39 hos Norsk Båtplanservice og har forsterket og forlenget skroget og gitt baug og overbygg mykere linjer. Han er opptatt av at denne båten ikke skal bli "kassete", men elegant og linjelekker.

Tanker og skott

På vårparten flyttet Svend skroget ut av verkstedet til et leid lokale et annet sted i byen. Han kjører den digre båten ut på ramma av en gammel lastebil, men da han flyttet skroget fra et sted til et annet, holdt han på å rive med seg det som var av rundkjøringer i Larvik! Han har sveiset ferdig propellhylser og innfestinger og satt inn akslinger og pakkbokser. Han har dessuten skåret ut en akterport på ca 90 x 65 cm hvor det skal inn en mahognidør.
- Hekken er buet og for at dette ikke skulle gi seg, spente jeg det opp med bjelker. Så skar jeg ut porten med plasmaskjæreren og sveiset inn 10 cm flattjern som er karm hele veien rundt. Spantene er dessuten sveiset mot karmen for ekstra stivhet. I tillegg kommer det dørk her til å støtte opp, sier Svend.
Ellers har han lagt inn to vanntette skott i forskipet som kollisjonssikring. For tiden lager han alle nødvendige tanker.To vanntanker i rusttfritt på ca 1350 liter hver lages etter mal og skal plasseres fremme i båten. Motorene skal plasseres midtskips og de fire dieseltankene på tilsammen 2600 liter bygges i 4 mm ferdigbehandlede stålplater, som resten av skroget. Under dørken forut kommer en kombinert septik og spillvannstank i glassfiber med to rom adskilt av en skillevegg.
Når tankene er plassert, dørken til uteplassen er lagt (16 m2 danseplass), skottene til motorrommet er på plass, samt vinkeljern til dørkplatene for salong, de to sovelugarene og toalettrommet forut, regner Svend med at det er høst. Vinteren går med til sveising av dekket. Det skal være ferdig til våren. Da kommer Båtmagasinet med en ny rapport. Følg med stålbåtfans!

Tegningen til Svend E. Døvles båt viser en mykere og mer elegant form enn den opprinnelige Sigma 39.

Et 42 fots skrog i primede 4 mm stålplater, sveiset sammen med Mig-apparat er en diger koloss å finne plass til. Det står på ramma av en gammel lastebil og kan dermed flyttes.

-Her kommer akterporten til badeplattformen, sannsynligvis i mahogni, sier amatørbåtbygger Svend E. Døvle i Larvik.