utgave nr 9 201

Kurs: Fra kartet til kompasset.

Teknikken vi bruker for å kompensere for virkningen av strøm, er omvendt strømkobling.

Publisert Sist oppdatert

AV HAAKON MELSOM

Vi har tidligere sett på strøm som er vannmasse som er i bevegelse og som beskrives med vannmassens kurs og fart. Strømmen påvirker båtens fart over grunnen og er den samme for alle båttyper, store og små, lette og tunge, motor og seil. Teknikken vi bruker for å kompensere for virkningen av strøm, er omvendt strømkobling som er behandlet i en tidligere artikkel.

  

For vind er det annerledes. Virkningen den har på båten kalles drift og er forskjellig fra båt til båt. Den kan skyldes størrelse, vindfang, hvordan vinden ”angriper” båten (forfra, aktenfra, fra siden), dypgang, lasting, etc.

 

Det å bedømme driften vil derfor være en erfaringssak.

  

En teknikk man kan hjelpe seg med, er å bedømme vinkelen mellom båtens senterlinje forlenget rett akterover, og kjølvannet. Sidevind tar jo tak i båten og fører den sideveis. Dette fører til at kjølvannet ikke viser rett akterover, men danner en vinkel med ”rett akterover”. Dette gir en indikasjon på driftens størrelse målt i grader.

  

Til forskjell fra strøm, så oppgis viden med den retningen den kommer fra. Det vil si at sørvestlig vind kommer fra sørvest (og blåser nordøstover). Nå hører jeg, og ser, at enkelte metrologer i fjernsynet har begynt å snakke om ”vind fra sørvest” i stedet for ”sørvest(lig) vind”. Dette synes jeg er fint.

  

Når jeg skal kompensere for drift, må jeg styre opp mot vinden med det antall grader som jeg har anslått driften til å være. For å være sikker på at jeg gjør dette riktig, tegner jeg en skisse.:

(TEGNING)

Eksempel: båtens kurs er 290°, vinden er NØ (kommer fra nordøst) og driften er vurdert til å være 5°. Jeg tegner kurslinjen så nær 290° som jeg klarer for hånd. Så tegner jeg inn en vindpil som viser vind fra nordøst. Skissen viser meg at for å styre opp mot vinden, må jeg komme styrbord med det antall grader som driften tilsier, til 295°.

 

Når jeg tar ut en kurs av kartet og skal finne ut den tilsvarende kursen på magnetkompasset (kursen jeg da må styre på magnetkompasser for å komme frem i den kursen som jeg har tatt ut av kartet), har jeg en måte å gjøre det på som sikrer at jeg gjør det riktig. Jeg har en huskeliste som jeg alltid bruker selv om jeg ikke har verdier verken for strøm eller vind:

 

Rettvisende beholdt kurs (tatt ut av kartet)

Strøm (ført opp med retning og fart.) Hvis jeg har strøm, lager jeg en omvendt strøm- kobling som gir meg:

                                  

Rettvise seilt kurs.

Vind/drift (ført opp med hvor vinden kommer fra/drift, eks. NW/ 4°).Tegner en skisse som gir meg:

Rettvisende styrt kurs som går inn i regnestykket hvor jeg kompenserer for misvisning og deviasjon.

 

Nå er jeg garantert at jeg ikke har ”glemt” noe. 

Kompensering for deviasjon og misvisning har vi sett på tidligere, men slik ser regnestykket ut:

 

Kompassets styrte kurs

         

    

=

Deviasjon

 

                            

     

=

              

.

  

fra deviasjonstabell

Magnetisk styrt kurs

                

=

Misvisning

                             

    

=

       

       

.

   

informasjon fra kartet

Rettvisende styrt kurs

              

=

              

,

   

fra ”huskelisten”

 

Det jeg kjenner setter jeg inn i regnestykket der hvor det hører hjemme. Deviasjon og misvisning går inn med sitt fortegn. Rettvisende styrt kurs har sin plass nederst i regnestykket og går inn der. Så regner jeg meg ”nedenfra og oppover”.

 

Enklere kan det ikke gjøres (gammelt visdomsord).