Se bildeserie
Som skapt for mutter`n
Med høyt fribord, myk gange, lekre linjer og medbrakt do har Uttern S62 utvilsomt appell til mor.
Det er 46 år siden den første Uttern-båten ble bygget i Norrlångträsk i Sverige. De siste årene har det vært få nyheter fra produsenten som de siste 16 årene har vært en del av Brunswick-konsernet. Inntil i fjor. Da kom bowrideren T62 og daycruiseren D62. Nå er det bygget enda en modell på det samme skroget. Skjærgårdsjeepen S62 er det tredje tilskuddet i Utterns store fornyingsplan. Resultatet så langt viser designspreke båter med bra kvalitet. Det inntrykket får vi også i S62.
Morsom å kjøre
Du sitter høyt og herlig i Uttern S62. Du har full kontroll og strålende sikt der du sitter i komfortable bøttestoler med beina trygt plassert på fothvileren. Uttern S62 er virkelig en morsom kjøremaskin. Trimmer du motoren helt ut får du den deilige følelsen av en båt i perfekt balanse som nærmest svever over vannet. I svinger må det imidlertid trimmes kraftig inn for å unngå kavitasjon. Men båten sitter som støpt og viser ingen tegn til unoter av noe slag. 40 knop er morsomt - i alle fall når du føler deg trygg på båten. Og trygg er du til enhver tid i Utterns store skjærgårdsjeep. Skroget er ytterst presist og velkjørende. Det er heller ingen sjenerende ulyder, og i bølger er skroget ytterst tyst.
Sprek motor
Den midtstilte styrekonsollen er enkel, men flott utformet, og har solide passasjer på begge sider. Den inneholder det meste, men vi savner et rom å legge fra seg småting i. Det burde det være rikelig med plass til i den brede dobbeltkonsollen. Vi gir plusspoeng for det sorte trekket som dekker oversiden av instrumentpanelet. Dette er en enkel løsning som sørger for at reflekser i vindskjermen reduseres til et absolutt minimum. Kartplotteren står bra plassert i siktretningen, og instrumentene er lettleste. Ønsker du større plotter enn femtommeren som stod i vår testbåt, er det fullt mulig å felle inn en syvtommer. Videre er gir/gass-kontrollen riktig plassert, men vi kan styre vår begeistring for den toppmonterte mekaniske motorspaken fra Mercruiser. Denne føles noe upresis, og tidvis er man i tvil om motoren er i gir eller i fri. Den nye 150-hesters firetakteren fra Mercury har vi imidlertid sansen for. Til tross for at den er markedets letteste 150-hester med firetaktsteknologi har den størst slagvolum av samtlige. Vibrasjoner fra påhengeren er redusert til et minimum med hjelp av et nytt opphengsystem der gummilameller skiller braketten fra selve motoren. På tomgang merker du knapt at 3-literen på akterspeilet er i gang. Men gir du gass har du krefter i massevis.
Fra badeplattformen har båten meget gode og brede trinn opp til aktersalongen. Vi savner imidlertid ei oppvippbar pute for å skåne putetrekket fra skitne bein. Forøvrig er putene godt festet, slik at de ikke blafrer i fartsvinden. Du sitter meget godt i salongen, og tykke puter kledd med behagelig vanntett Silvertex-stoff bidrar til godfølelsen for passasjerene.
Utedo
I forkant av konsollen finnes ei stor luke som fører ned til et romslig stuverom. For rundt 10 000 kroner får du et manuelt sjøvannstoalett plassert her. Luka kan lukkes fra innsiden, og selv voksne personer kan bruke toalettet med luka igjen. To bittesmå vinduer hjelper litt på klaustrofobifølelsen som kommer snikende. I toalettrommet er det også plassert en kjøleboks, tilkoblet et 12-voltsuttak. Videre har båten ei god trapp opp til det vesle fordekket. Opphøyd pulpit gjør at du også har noe å ta tak i ved ombordstingning. Puta på sittebenken forut kan fjernes for å unngå at gjester tråkker i setet ved ombordstinging. Denne lille puta vil sannsynligvis bare bli liggende og slenge, og til slutt bli stuvet bort for godt. Vippepute med borrelås- eller knappefeste vil være en bedre løsning, også her.
Med Uttern S62 er det gøy å være på sjøen. Linjene er nydesignede og tidsriktige, slik at misunnelige blikk aldri er i tvil om at farkosten er blant det nyeste på markedet.
Fakta
CE-kategori: C
Produksjonsland: Polen
Lengde (meter): 6.15
Bredde (meter): 2.40
Lengde (fot): 20.00
V-bunn (grader): 20.00
Vekt (kg): 1103
Dyptgaende (meter): 0.80
Drivstoff (liter): 160
Max. antall personer: 7
Motoreffekt fra (hk): 115.00
Motoreffekt til (hk): 175.00
Motor testbåt: Mercury 150 Fourstroke EFI
- Sylindervolum: 3000 ccm
- Antall synlindre: 4
- Effekt (hk): 150.00
- Effekt (kw): 110.00
Toppfart i test (knop): 39.20
Pris testbåt (kr): 364736
Opplysninger: www.brunswickmarine.no