Jyplinger i aluminiumsduell
Duell: Yamarin har fått et par små nykommere i familien, Yamarin 53 BR Cross og Yamarin 53 CC. Helt like aluminiumsskrog, men planløsninger for forskjellige behov.
TEKST: AMUND RICH. LØKEN
FOTO: ATLE KNUTSEN
Vi kan kalle dem jyplinger. De er foreløpig de yngste og de minste i familien og fremfor alt er de lekende og morsomme. Båtene er bygget i aluminium på akkurat samme måte som de større utgavene i Cross-serien, men til tross for sin størrelse på 5.30 meter eller drøye 17 fot, har de sjøegenskaper som ikke ligger tilbake for noen.
Yamarin lanserte i 2010 de to første båtene i den nye aluminiumsserien, Cross 63 CC (senterkonsoll) og Cross 61 BR (Bowrider). Båtmagasinet har ved flere anledninger kjørt plastutgavene fra samme produsent. Vi har ikke lagt skjul på vår beundring for sjøegenskapene. Mindre begeistret ble vi ikke etter lanseringen av den samme serien med aluminiumsskrog i fjor. Faktisk dømte vi aluminiumsbåtene et lite hestehode foran. Den gode følelse er i behold etter kjøretester av de to jyplingene Cross 53 BR og Cross 53 CC, som vil være på plass i det norske markedet til kommende sesong.
Yamarin Cross CC
Produsert i jigg
Produksjonsmetoden må ta mye av æren for at aluminiums- konstruksjonene er et hakk vassere. Mens plastbåtene er støpt tradisjonelt i form, med de begrensinger det har, er alle aluminiumsskrogene sveiset i spesielle jigger. Delene blir kuttet med datastyrt vannfres. Hvert eksemplar er nøyaktig like. Sjøegenskapene er derfor også helt like på hver båt. Mer håndarbeid betyr også at skrogkonstruksjonen er optimalisert med andre steglister og en skarpere v-bunn som er trukket lengre fremover i forhold til plastbåten.
Skrogbyggingen er satt bort til anerkjente Campnou Oy i Etseri Finland. Konkurrenter som XO og Silver benytter den samme underleverandøren.
Yamarin Cross BR
Det er interessant at aluminium som materiale har større utbredelse i det finske og svenske båtmarkedet enn i Norge. Vi kommer etter, men fortsatt er veien lang til å nå markedsandelene fra våre naboland. I Finland er det flere betydelige produsenter av alu-båter, både Silver, Buster og Drive er godt innarbeidet, i tillegg til da Yamarin og XO som har kommet sterkt i nyere tid. Det har tradisjonelt vært en viss skepsis til aluminium i norske farvann. Riktignok har vi noe mer saltholdighet i våre farvann enn i Østersjøen, men korrosjon fremheves likevel ikke lenger som noe problem. (hvorfor).
Røffere bruk
Det ligger i sakens natur at en aluminiumsbåt tåler en lang mer røffere behandling enn plastbåter. Får den et slag i skutesiden i fjæresteinene, er resultatet en bulk. Visuelt kanskje ikke så vakkert, men likevel helt ufarlig. En tilsvarende skade på et plastskrog er vanskeligere å definere. Det krever større innsats å finne ut av hvor delamineringen kan ha tatt veien.
Yamarin Cross 53-modellene innbyr til raskt og enkel bruk. Dette er båter i en størrelse som er enkle å komme inn og ut av, og som er velegnet til å ta med seg nettopp inn til fjæresteinene eller opp på stranda. Dermed har vi argumentert for hvorfor aluminium er å foretrekke i disse litt mindre båtene.
Morsom i sjøen
Det er urettferdig å kjøre duell mellom to søsken. Forskjeller i sjøegenskaper er ikke å snakke om i det hele tatt. Båtene har jo helt identiske skrog. Her er det planløsninger og båteierens behov som avgjør valget.
Skrogene er aldeles herlige i sjøen, til tross for sin størrelse på bare 5.30 meter. Vi fikk anledning til å boltre oss i mye vind og urolig sjø på den svenske vestkysten i disse to-eggede tvillingsøstrene. Rett og slett en trygg og morsom opplevelse. Skroget skjærer bølgene elegant. Du merker knapt nok slag, uansett hva slags bølge som møter deg. Den store opplevelsen får du først ved manøvrering i kraftige svinger. Båten ligger som klistret til underlaget og fører deg kontrollerbart igjennom alle de utfordringene som fremprovoseres.
Begge testbåtene var utstyrt med Yamahas 70-hestere. 70 hestekrefter er et riktig motoralternativ på disse to relativt små og lette båtene. Det var akkurat det som skulle til for å bringe oss opp i en toppfart på 31 knop. Har du ikke behov for større båt, den er meget romslig, har du med denne motoren de samme ytelser som en 20 foter med 115 hester. Og til en mye billigere penge. Vi snakker om båter under 250.000 kroner.
ULIKE INNREDNINGSLØSNINGER: CC til venster, og BR til høyre
I tillegg til planløsningen er det skipperens kjørestilling som skiller denne båten fra skjærgårdsjeepen. Her må føreren bli sittende under kjøring, men har likevel god utsikt i alle retninger bak vindskjermen, og instrumentene er naturlig og riktig plassert.
Planløsningene
Slaget mellom Yamarin Cross 53 med senterkontroll eller bowrideren baserer seg utelukkende på behov.
Yamarin Cross 53 Bow Rider er en båt som appellerer til småbarnsfamilien på badetur og kos i skjærgården. Den har god plass til seks passasjerer og er blant de mest praktiske i sin klasse. Stolene bak vindskjermene kan dreies rundt og bidra til den sosiale rammen rundt bordet. Båten har stor sofa akter og godt med sitteplasser forut. En høy og solid vindskjerm og en skikkelig dør gjør det lunt og trivelig. Båten har et praktisk trinn for enkel ombordstigning fra baug, hekk og side.
I tillegg til planløsningen er det skipperens kjørestilling som skiller denne båten fra skjærgårdsjeepen. Her må føreren bli sittende under kjøring, men har likevel god utsikt i alle retninger bak vindskjermen, og instrumentene er naturlig og riktig plassert.
Yamarin Cross 53 med senterkonsoll fungerer godt både som fiskebåt og til-og-fra-båt til hytta. Fordi den bare er utstyrt med en midtkonsoll er det romslig om bord. Det er lett å bevege seg i alle retninger. Dette kan være et godt argument for hobbyfiskeren. Båten har sitteplass forut og en romslig sofa med stuveplass akter. En deilig ståstol gjør det like enkelt å føre båten stående som sittende. Skipperen har full oversikt fra sin posisjon midtskips. Cross 53 CC er en litt mer egobåt, men for den som satser på rask transport eller rask tur ut og inn til fiskebanken, er den fin-fin.
Godt med stuveplass
Oppbevaringsplassen under dørken er im-ponerende i begge båtene. Midtskips finner vi en lett tilgjengelig luke ned til et 280 liter stort, vanntette rom. Her er det er plass både til vannski, fendere, sitteputer og håndbagasje. Denne løsningen er med på å gjøre den lille båten stor.
Begge båtene har fine, innfelte lanterner.
Begge modellene har et praktisk stuverom for vannski midtskips
SPESIFIKASJONER (begge båter)
Største lengde
: 5,27 meter
Største bredde:
2,08 meter
Vekt tørr båt:
580 kg
Bensinkapasitet:
64 liter
Batteri, type og størrelse:
1x100 Ah
FRA CE-SKILTET
Designkategori:
C
Max antall personer:
6
Max nyttelast:
580 kg
Max motorstyrke
70 hk (51,5 kw)
MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat:
Yamaha
Modellbetegnelse
: F70A
Årsmodell:
2011
Drivstofftype:
Bensin
Ytelse ahk:
70
Ytelse kW:
51,5
Antall sylindre:
4
Max turtall ihht produsent
: 6.000 rmin
Max turtall i test
: 6.100 rmin
Motoralternativer:
- Yamaha F50
- Yamaha F70
Type fremdrift:
Utenbords
Propeller
: Yamaha
- materiale: Aluminium
- stigning i tommer: 15 K
- antall blad: 3
UTSTYR
PRIS OG OPPLYSNINGER
Pris fra (inkl. avg.):
205.345
Pris Cross 53 CC:
227.945 m/F70
Pris Cross 53 BR:
234.945 m/F70
Konstruktør:
Team Kesko
Produsent:
Konekesko
Produksjonsland:
Finland
Ytteligere opplysninger:
(16.01.2011) Publisert i BM 12/2011
Testresultat | |
Fart i knop | 31,8 |
Turtall: | 6100 |
Beskrivelse | Standard | Ekstra |
Kartplotter | X | |
NBF-styring | X | |
Elektrisk lensepumpe | X | |
Stoltrekk | X | |
Bunnstoff | X | |
Puter | X | |
Sprayhood | X | |
Vanntett stuverom (280l) | X | |
Fast bensintank (64 l) | X | |
Integrerte lanterner | X | |
Kalesjegarasje | X | |