- Prøvde å unngå konkurs
Torpedo på døra, telefontrusler og milliongjeld er noen av stikkordene rundt Scand Boats-konkursen. Bedrageridømte Tor Egil Baardsen snakker nå ut om hva som skjedde. (25.02.09)
Av: Therese Vågen
Arkivfoto: Atle Knutsen
Til høsten har Baardsen sonet ferdig sin dom på ett år og tre måneder som han fikk for å ha unndratt moms og skatt på til sammen 9,7 millioner kroner mens han var daglig leder i Scand Boats.
Torpedo-besøk
Hittil har Baardsen forholdt seg taus om hva som skjedde i tiden før Scand Boats-konkursen var et faktum, men har nå lettet på sløret overfor Grimstad Adressetidende. Til avisa forteller Baardsen både om torpedo-besøk fra Oslo og telefontrusler til familien.
Kjeltringstempel
På spørsmål om at noen mener han er en kjeltring, svarer Baardsen at han ikke visste hvordan situasjonen var og at han aldri ville ha tatt opp lån på 2,5 millioner kroner på sitt private hus og hytte om hensikten var å slå selskapet konkurs.
– Jeg reagerer ikke noe særlig på at enkelte ser på meg som en kjeltring. Tross alt er jeg den privatpersonen som taper mest på hele saken. Foruten 2,5 millioner i private lån trues jeg nå med ekstra skattekrav på 1,3 mill. Dette fordi jeg nekter å si hvem av de ansatte som fikk utbetalt overtid svart, uttaler Tor Egil Baardsen til lokalavisa. I følge Baardsen skal han ha fått tilbud om lavere straff blant annet mot å oppgi navn på ansatte som mottok slik overtidsbetaling.
- Ville unngå konkurs
I følge Baardsen startet problemene for alvor da skattesaken mot Scand Boats ble avdekket i april for tre år siden, samtidig med sesongstart på båtsalget og båtmesse i Arendal. Da ble omfanget av skadevirkningene mye større enn først antatt, og båtprodusenten tapte millioner i omsetning.
– Vi forsøkte å ha en kommunikasjon med skattemyndighetene. Dersom de hadde gått med på at kravet var 5,5 mill, ikke 9,7 mill, er jeg sikker på at bedriften kunne ha vært reddet. Og da ville vi fortsatt hatt egenkapital, legger han til overfor Grimstad Adressetidende.
Uklart eierskap
Søndag var Baardsen for alle første gang tilbake ved produksjonslokalene på Halsa siden konkursen. Nylig ble også det Baardsenfamilieeide eiendomsselskap Delta Estate, som eier anleggsmassen på Hasla, begjært konkurs. I følge bobestyrer Anders Hald tilhører merkenavnet "Scand" konkursboet til Scand Boat AS. Hvem som eier produksjonsrettighetene til båtene skal derimot være noe uklart.