Verdenspremiere for helnorsk båt
Med sin største båt hittil flagger norske Seaco nok en gang en helnorsk båt. Den nye modellen Seaco 1160 har verdenspremiere under Båter i Sjøen. (05.09.2008)
Se vår bildespesial fra messa på forsiden og les også:
► Våt velkomst
► Sprek Ibiza-satsing
► Nyheter på rekke og rad
Båten ble faktisk sjøsatt nærmest bare timer før messa startet, og er en av premierene under årets Båter i Sjøen. Medeier Håkon Stusvik liker å karakterisere den nye modellen som en sportslig familiecruiser, og peker blant annet på at det under dekk er lagt opp til en unik løsning med fem faste køyeplasser bak lukkede dører.
Romslig og sprek
Det gjør båten stor nok til å romme både voksne, barn og ungdommer. I tillegg er det mulighet for tre ekstra køyeplasser hvis det skulle være behov for det.
- Du får bobåtkomfort med bad og separat dusj, bysse, stor uteplass og gode sjøegenskaper. Båten kan gjøre opp mot 40 knop med 2 x Volvo Penta D4-300, forklarer Stusvik. Seaco 1160 leveres også med motoralternativ Volvo Penta D6-370 som standard, med en toppfart på rundt 31 knop.
Myke linjer
SPESIFIKASJONER
| |
Lengde:
| 11,6 meter
|
De norske produsentene har bevisst også valgt å styre unna teak og heller fremme mer miljøkorrekte materiale som for eksempel varmebehandlet ask i dørken og eikeinteriør, selv om teak er alternativ på lista over ekstrautstyr. Runde linjer og former som går igjen i detaljer og i innredningen er med på å skape et mykt inntrykk, sammen med bruk av lyse tekstiler.
Uteplassen er også bevisst prioritert i forhold til opphold under dekk, hvor det er plassert en sidelugar på styrbord side og en lugar i frontpiggen. I tillegg til en sittegruppe med bord er det her også plassert bad med toalett og egen dusjnisje. Uteplassen rommer foruten det forovervendte doble førersetet og passasjersetet, en romslig U-formet sittegruppe plassert på styrbord side, og en badeplattform. Stort motorrom skal også gjøre det enkelt å utføre service eller reparasjoner.
Helnorsk
Med sin største båt hittil består dermed serien av Seaco 950, 1030 og 1160. Skrogene bygges i de gamle Draco-lokalene i Flekkefjord, mens arbeidet avsluttes i Mandal. Det helnorske produktet distribueres foreløpig bare i Norge og Sverige, men Stusvik ser ikke bort fra at kan være aktuelt å gjøre framstøt mot mer internasjonalt marked.
- Vi merker nedgangen i markedet ved at folk ønsker å bestille halvfabrikater og bygge resten selv for å spare penger. Dagens eiere har fått fire år på vannet og har siden den gang produsert over 60 halvfabrikater. Kapasiteten er på 20 skrog i året og båtene lages kun på bestilling. På sikt er målet å i hovedsak tilby ferdigstilte båter, men med mulighet for halvfabrikater.