Muskelbuntene i London

Mens det engelske pundet er rekordlavt har superyachter i rekordstørrelser entret scenen på årets utgave av London Boat Show

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN, London

Det satses på et usikkert eksportmarked, men kunder med megalommebøker, de finnes der ute i verden. Som vanlig er Princess, Sunseeker og Fairline vinnere i de ypperste klassene, mens norske Marex 37 Aft og Goldfish tok de gjeveste prisene.

Båtprodusenter verden over har kommet seg opp fra liggende til krabbende posisjon etter finanskrisen, en krise som langt i fra er over i mange land. Noen produsenter har våget seg opp i stående stilling med nyutviklede superbåter som skal møte verdens rikinger som ikke har eller har hatt særlige bekymringer for egen økonomi.
100 tonn

Messas største

Princess vekker oppmerksomhet med messens tyngste skip, en 32 meter, eller 105 fot og 100 tonns vekt. Aldri har   større tungvekter blitt fraktet inn i de enorme utstillingslokalene i messesenteret i London. Og den er ikke alene blant kjempene. Sunseeker stiller med et monster på 40 meter, eller 130 fot, og den er messens dyreste med sine 12 millioner pund, eller 108 millioner norske kroner, vel og merke uten norske avgifter.

Norske vinnere

Blant de mer ”folkelige” båtene finner vi nyheten Fairline Targa 58 GT som ble prisbelønnet som Årets båt i klasen over 45 fot. Like imponerende er den gjeveste prisen til Marex 37 Aft som ble kåret til Årets Trawler Yacht and Aft Cabin. Gratulerer også til Goldfish som ble Årets Båt i klassen Performace and Superboats, men Windys Blackbird rett bak med utmerkelsen ”Highly commended”.

Les også: Marex og Goldfish til topps i London


VINNER: Marex 370 ACC med utmerkelsen Årets Trawler Yacht and Aft Cabin

1000 båter
Interessen for båt er igjen voksende i England, men likevel når årets messe langt i fra publikumsrekord. Det er utstilt 1000 båter i alle klasser og størrelser, og fortsatt er det mulig å gjøre et båtkupp. Gode bobåter presenteres i det engelske markedet med lokkepris på beskjedne 300.000 norske kroner. Spørsmålet er likevel om den hardt arbeidende brite, om han fortsatt har jobb, vil fokusere på båt i en tid hvor samfunnet kutter de offentlige utgifter med blodøks. Men båtinteresse det har han. Øverst ser du litt av det publikum møter på årets Boat Show i London…

 

(13.01.2011)