Nye multifunksjons VHFer
Navy introduserer to nye VHFer på det norske markedet. En stasjonær og en håndholdt. Begge har nyttige ekstrafunksjoner.
Av Lars Kristian Larsen
Standard horizon HX-851E er en flytende og vanntett håndholdt VHF med innebygget GPS. Den har selvsagt DSC-funksjoner (digital SelCall) og distress-knapp (nødknapp). Ett trykk på knappen er altså nok til å sende ut automatisk nødanrop med din GPS-posisjon. (På tidligere VHF-er med DSC men uten GPS måtte posisjonen legges inn manuelt, og minumum hver fjerde time.)
VHFen har også et kompassdisplay som viser kursen samt farten på fartøyet. Du har også mulighet for å legge inn opp til 200 waypoints. Kompassvisningen vil da fortelle deg hvilken retning du må seile for å treffe punktene. En annen funksjon går ut på at kompasset vil vise deg retningen til mottatte nødanrop via DSC. Kompasspilen vil fortelle deg hvor havaristen befinner seg.
Dette kommer i tillegg til en rekke andre funksjoner.
GX-2100E er en stasjonær VHF med DSC og AIS-mottaker, samt innebygd tåkelur/megafon. Multifunksjons-VHFen vant pris beste produkt innen forbrukerelektronikk og software under Miami International boat show i år.
I tillegg til funksjonene som GX2100E har felles med den håndholdte har denne AIS-mottaker. I det 1,8 tommer store displayet kan du se AIS-mål i et "radarbilde". (se bilde under) VIl du kalle opp et av AIS-fartøyene du ser på skjermen kan du enkelt velge fartøyet på skjermen og trykke på call. Det er ikke nødvendig å plotte inn MMSI-nummer.*
HX-851E koster 3490 kr og GX2100E koster 3990 kroner.
Mer info: www.navy.no
*Når man registrerer en radio med DSC, får man tildelt et såkalt MMSI-nummer. MMSI står for "Maritime Mobile Service Identity", eller "Maritim mobiltjenesteidentitet" på norsk. Det er en nisifret internasjonal unik tallkode som identifiserer fartøyer, grupper av fartøyer eller radiostasjoner på land. MMSI-nummeret er bygget opp med tre MID-sifre (Maritime Identification Digit = Maritim Identifikasjonssifre) og 6 andre sifre. De tre MID-sifrene angir hvilket land fartøyet er registrert i. Første siffer angir verdensdelen, og de to neste angir landet. Norge er forløpig tildelt sifrene 257, 258 og 259. De neste 6 siffer identifiserer det enkelte fartøy.
Eksempler på MMSI-numre:
MMSI nummer for et norsk fartøy: 257 123 456
MMSI nummer for en gruppe av norske fartøyer: 0 257 10 123
MMSI nummer for en kystradiostasjon: 00 257 0 100 (Tjøme radio)
Alle kystradiostasjoners MMSI-numre har altså to nuller foran MID-sifrene, mens alle fartøyers MMSI-numre begynner med MID-sifrene.
(12.11.2010)