Heftig daycruiser fra Nor-Tech
Denne råtøffe fakosten skal fremvises under båtmessa Boot i Tyskland denne måneden.
Av Lars Kristian Larsen
420 MC er bygget på samme skrog som 390 Sport, noe av det råeste av skjærgårdsjeeper som finnes på markedet i dag.
I denne åpne versjonen, kalt 420 Monte Carlo er utenbordsmotorer byttet ut med dobbeltinstallasjon av Yanmar diesel eller Mercruiser. Den første modellen er utrustet med to ganger Yanmar 8LV på 370 hk. Motoren er en V8-er med 4,46 lites sylindervolum. Med den motoriseringen gjør skroget rundt 55 knop.
For kunder som ønsker noe enda heftigere, er det fullt mulig ettersom alt foregår på bestilling. Båten kan leveres med eksempelvis Mercury racing 1350-motorer.
-Det er ingen begrensning på hvor store motorer du kan putte i en slik båt ettersom skroget er ekstremt sjødyktig. Det største vi har levert per idag i en Nor-Tech er 4x1350 hk, sier Sebastian Skallist hos den norske importøren til Båtmagasinet.
Kunden velger lakk, motor og interiør. Det meste kan spesialbestilles fra ekstrembåtentusiastene i Nor-Tech.
En trend er at kjøperne av disse heftige sportsbåtene velger samme farge på båten som på bilen de allerede har. Båten på bildet er bestilt av en Mercedes-eier som ønsket samme farge på bil og båt.
420MC er bygget i en sandwich av glassfiber og kevlar. Under dekk er det blitt plass til en stor dobbeltkøye, en sofa, spyletoalett, vask og dusj.
Båten på bildet er solgt til en nordmann. Nor-Tech har kapasitet til å lage en båt til før sommeren, men denne må i så fall bestilles senest under Boot i Düsseldorf.
Tekniske data Nor-Tech 420 Monte Carlo
Lengde:
13 meter
Bredde
: 3 meter
Vekt:
5200 kilo
Drivstoff:
1200 liter
Ferskvann:
113 liter
Køyeplasser
: 2
Mer info:
(10.01.2012)