Hold lunken gjennom vinteren
Vinteropplag betyr regnvåte senhøst-dager og snøfylte, sprengkalde vinterdager. Kondens og frostskader kan skade familiens juvel, men det kan forebygges med enkle grep. "Ansett" en frostvakt og – helst – en avfukter!
Av Hans Due
Vinteropplag utendørs, enten det er i vannet eller på land har sine sider. Glemmer man å ta ut sengetøy og andre tekstiler og sette madrasser på høykant, og i tillegg har dårlig gjennomlufting under presenning eller bak skalkede luker, kan man få seg ubehagelige overraskelser. I form av jordslag og mugg om våren.
Frostskader på motor og røropplegg om bord kan også bli en konsekvens om ikke konserveringen har vært gjort etter boka. En frostvakt om bord kan være det som utgjør forskjellen mellom en større renoveringsjobb og enkel sjøsetting til våren, men den erstatter selvfølgelig ikke vinterklargjøringen for øvrig.
Vi har testet frostvakt kombinert med avfukter i vår reportasjebåt, og er meget godt fornøyd etter en vinter. Forutsetningen er selvsagt at man har tilgang på landstrøm.
Det finnes også enklere varianter enn den vi anskaffet. Mange klarer seg med en 60 watts lyspære og en avfukterball. Det hjelper en del, men er sjelden en fullgod løsning. I vår reportasjebåt monterte vi en termostatstyrt frostvakt på 450 watt nederst i motorrommet (se bilde over) og en tilsvarende nede ved dørken under køyeenden i lugaren forut. De er meget enkle å montere, kun to skruer til hver og tilgang til et støpsel for 230 volt.
Avfukter gjør jobben
Avfukteren satte vi på benkeplaten ved siden av vasken i byssa.
Avfukteren har normalt en plastbeholder for å samle opp fuktvannet, men siden båten ville bli liggende uten regelmessig tilsyn, monterte vi en 1/2 toms plastslange som gikk ned i utslagsvasken. Det er klargjort for det i avfukteren. Det er selvsagt også vitalt at det er ventilasjon i båten, enten den ligger under presenning eller som vanlig i boblehavn.
Vi var innom flere ganger og sjekket temperatur både i motorrommet og inne i båten for øvrig. Temperaturen sank aldri under frysepunktet selv på de kaldeste dagene. Nå skal det sies at båten lå i boblehavn slik at vi nok fikk god hjelp av sjøvannet til oppvarmingen. Hvor mye vann avfukteren ga fra seg til utslagsvasken vet vi ikke, men hygrometeret som er montert i avfukteren holdt i hvert fall luftfuktigheten på mellom 38 og 45 prosent, mer enn godkjent. Vi hadde alt sengetøy og madrasser liggende som vanlig i båten, og det var ikke tegn til verken jordslag eller andre uhumskheter etter vinteren.
FROSTVAKT: Vi monterte to frostvakter. En i motorrommet, og en i lugaren.
Frostvakt: Frico FML 450. Ca. pris: 300 - 600 kroner avhengig av effekten.
Mer informasjon: www.frico.no
Evt. kjøp på internett: Klikk her
Avfukter: Mitsubishi MJ-E16SX. Ca. pris: kr. 3.990,- Informasjon/kjøp fra internett: Klikk her