Råsprek italiener
Det tar omtrent halvannet sekund fra du trykker gassen i bånn til Stingher 22 Diablo ligger perfekt i plan. Den italienske fartsdjevelen er råsprek og morsom.
Tekst og foto: Lars Kristian Larsen
Alve Marine i Tønsberg har startet import av de italienske Stingher-båtene. RIB-ene spesiallages i et utall av farger på pongtonger, puter og skrog fra fabrikken i Milano, Italia. Båten er en typisk dagsturbåt for en glad ungdomsgjeng, eller et råflott tilbehør til hytta.
Lengst forut har båten solide trinn, som gjør det bekvemt å stige ombord. Her fremme er det også en praktisk selvlensende dreggkasse. Til å være en RIB har 22-foteren meget bra med stuverom. Under den store solsenga forut er det enormt med plass. Om alle båtens puter legges her, er det fortsatt rom for vannski og mer til. Stuverom finnes også i styrekonsollen, under ståstolen og under akterbenken.
Råsprek
Først og fremst er 22 Diablo en morsom båt å kjøre fort i. Evinrude-motoren med betegnelsen 200 H.O yter noe mer enn det som står på det hvite dekselet. Totakteren med hele 3,3 liters sylindervolum er vanvittig sprek, og skyter denne 800 kilo tunge farkosten opp i toppfart på få sekunder, med knapt merkbar planingsterskel. Akselrasjonen er heftig, og toppfarten ligger på i underkant av 50 knop. Det krever en erfaren styrmann. Faktisk burde denne båten klare seg mer enn godt nok med mindre motor. 150 hk vil trolig være tilstrekkelig for å oppnå fin marsjfart og nøkternt drivstofforbruk. Men de ekstra hestene er selvsagt morsomme å ha, dersom vannsportaktiviteter bedrives ofte. Men pass på. Ved hastigheter over 45 knop og motoren trimmet helt ut viser båten tydelige tendenser til chinewalk, noe som er ganske typisk for mange RIB-båter når grensene presses. Dette bekrefter også at 200 hk er i overkant av hva denne båten skal ha på hekken.
Pongtongene heves helt ut av sjøen i planingsfart, og båten får et fint løft over bølgene. Vi savnet noe bedre sidestøtte i ståstolen. I hastighetene som kan oppnås med denne båten er det store sentrifugalkrefter som virker i svingene. Da er det en stor fordel å ha ståstoler med god sidestøtte.
God konsoll
Stingher 22 Diablo virker godt sammenskrudd og finishen er gjennomgående meget bra. Styrekonsollen har et praktisk og pent design. Den er smal nederst, slik at man enkelt kan forflytte seg fra for til akter. Samtidig er den såpass bred øverst at to personer får le for fartsvinden. På konsollen er det rikelig med plass til ekstrautstyr som stereoanlegg og VHF. Ratt og gear/gasshendel faller lett i hendene, og Evinrudes I-command multiinstrumenter står godt plassert i siktlinjen. Solskjermen på konsollen er imidlertid alt for mørk, og tilfredsstiller ikke ISO-kravene til sikt fra førerposisjon. Selv om akkurat denne båten er et tvilstilfelle i så måte, ettersom det er mulig å se over glasset. Her har uansett det praktiske blitt ofret på designets alter.
Beveger vi oss lengst akter i båten finner vi en liten sosial salong der passasjerene sitter behagelig og trygt under targabøylen. En person får også plass med ryggen mot fartsretningen. Under sofaen er det enda et stuverom. Dette inneholder blant annet et drivstoffilter med lite hensiktsmessig plassering, lensepumpe og rikelig med plass til bensinkanner osv.
Stingher 22 Diablo er en fantastisk morsom båt å kjøre, samtidig som den byr på mye komfort. Endring av et par småting, som sotet vindskjerm og plassering av drivstoffilter, bør utføres.
FAKTA: Stingher 22 Diablo
CE-kategori
: B
Produksjonsland:
Italia
Lengde i meter
: 6,80
Bredde i meter:
2,84
Dyptgående i meter:
0,5
V-bunn i grader
: Variabel, 22 grader i hekken
Vekt tørr båt i kg
: 800 eks motor
Drivstoff i liter
: 300
Max antall personer:
12
Motoreffekt fra-til i hk:
150-200
Motor testbåt:
200
- Sylindervolum 3,3 l
- Antall sylindre 6
- Effekt i hk (kw) 200 (147)
Toppfart i test i knop:
48,5
Pris fra i kroner:
447 400
Pris testbåt i kroner:
547 300
Opplysninger:
GOD KONSOLL: Styrekonsollen er topp, om vi ser bort fra det sorte glasset.
(11.01.2012) Publisert i BM 12/2011.