Båtfestival i strålende vær
Med rundt 3500 gjester ble årets båtfestival i Hardanger en stor suksess.
Hun er strålende fornøyd med det store publikumsoppmøtet, og antyder at det kan være snakk om historiens best besøkte festival. Det var i år 12 ganga festivalen ble arrangert.
Økonomisk er det
-Vi håper på å gå i null i alle fall, sier Seljestad, som har fått enormt med positiv respons under og etter festivalen.
- Det er litt flaut å si det, men de som er her sier at det er den beste festivalen de har vært på, sier festivalkvinnen fornøyd.
De musikalske bidragene stod i kø. Lørdag spilte Bergen munnspillorkester opp til dans, før lokale artister slapp til på scenen. Søndag underholdt Wiggo Sandvik med muntre toner foran en horde med feststemte mennesker.
-Vi er allerede i gang med planleggingen av neste års festival, forsikrer Inger Seljestad
Prisdryss
Det ble delt ut en rekke priser under årets versjon av Hardanger båtfestival. Her er vinnerne, med begrunnelse fra juruen (Thomas Anmarkrud (Leiar), Morten Hesthammer, Kristian Djupevåg)
1. KAPPROING: Torgeir Sognnes, med oselvaren ”Klara”.
2. LENGST UTSEILTE DISTANSE: ”EMLA”. Jan Arve Jøsok Fra Fosnavåg.
3. ELDSTE DELTAKENDE BÅT: ”NORDLYS 4”, Johan Sande, Engelsk kutter fra 1873. Her har eieren nedlagt uendelige timer med slit gjennom mange år. Imponerende for en så stor båt.
4. BEST BEVARTE YRKESFARTØY: ”VESTKAPP SENIOR”, Morten Stigen. Opprinnelig fra 1898, men tatt vare på som fiskefartøy fra 50-tallet. Flott at man tar vare på yrkesfartøy i mest mulig original stand for sin tidsepoke.
5. BESTE OMBYGDE YRKESFARTØY: ”TEIGASUND”, Leif Dagmund Øvrevåg, Bremneskryssar 1979. Bevart nesten som original eksteriørmessig, uten radikale inngrep, men llikevel funksjonell som lystbåt. Båten fremstår med en helhetlig flott finish, og håndverket og ombyggingen er utført på en nennsom måte.
6. BESTE REPRESENTANT FOR DE KLASSISKE MOTORBÅTENE: ”ELYANA”, Sølvi Løberg og Sverke Haavik, Furuholmen 1964. Den er en troverdig og god representant for sin tidsepoke. Med den originale motoren, og instrumenteringen og sitt ekstremt godt utførte vedlikehold og flotte finish fremstår den nesten i en klasse for seg.
7. ELDSTE ORIGINALMOTOR: ”TERJE”, Terje Midtun, Hardangerkutter 1921. Prisverdig at man beholder semidiesel i båtene. Krever mye stell, vedlikehold og omtanke/kunnskap ved bruk. Motoren står dessuten om bord i en sjarmerende båt med en sjarmerende eier.
8. DELTATT FLEST GANGER PÅ TREBÅTFESTIVALEN: ”EMBLA”, Jon Skjerdal, Arne Svare og Finn Johansen, 1964 Helgolandskutter, og ”BELLINA”, Aud Kleiven og Henning Worren, 1946 Furuholmen. Delt pris, da begge båtene har deltatt alle ganger minus en. Embla med samme eiere og Bellina med ny eier.
9. ÆRESPRIS: ”GEORG STAGE”, Verdens minste fullrigger, fra Danmark. For sitt flotte arbeid med å videreføre tradisjonelt håndverk, sjømannskap og seilkunnskap.