Ny norsk daycruiser under utvikling
Seaside 26 er noe så spennende som en helt ny, egenkonstruert, norsk daycruiser med strak aksel og ror. (10.06.09)
Av Therese Vågen
- Etter å ha jobbet med båter i en del år i tillegg til å ha vært oppvokst i båt i stort sett alle ferier, har jeg gjort meg noen tanker om en del løsninger i båter og dets funksjonalitet, sier mannen bak den nye norske båten som er under utvikling, Erik Ravne Andersen. Han er daglig leder i Seaside Båtservice i Drøbak i Akershus, og foruten å utføre service, innendørs opplag på båter og styre egen nettbutikk, satser 28-åringen nå på en sin egenkonstruerte daycruiser. Framtidsplanen er å satse helt og fullt på produksjon og salg av båter.
I støpeforma
Og Andersen er godt i gang. Dekksforma på den nye båten er allerede ferdig, og på pluggen pusses nå finishen. Videre skal det støpes et dekk og skrog hvorpå innerliner, drager og andre deler skal lages. Siden utviklingen av den nye båten skjer ved siden av de andre tjenestene som utføres av Seaside Båtservice, regner Andersen selv med at det vil ta halvannet år før båten vil stå endelig ferdig. Selve prosjektet startet i februar 2007, da stod en modell i skala 1:10 av skroget ferdig.
- Skrog ble laget først og deretter ble dekket laget direkte på skroget. Dette ble gjort for å se hvordan båten ser ut på vannet, samt hvordan den oppfører seg på sjøen i tillegg til praktiske ting i forbindelse med prøvekjøring.
Strak aksel
I følge Andersen blir framdriftssystemet på Seaside 26 noe av det som skiller nykomlingen fra mange andre av sine konkurrenter i samme størrelse. Daycruiseren skal etter planen leveres med Yanmar Common Rail diesel på 220 hk, strak aksel og ror.
- Grunnen til at vi har valgt å bruke strak aksel er med tanke på vedlikeholdskostnader i forbindelse med service. Ut i fra egne erfaringer med service på drev overfor kunder, kan dette fort bli dyrt og selv om båtene er forholdsvis nye. Båten går lett i plan og går generelt lett i vannet, med 32 knop maks fart. Skroget er et rent V-bunns skrog med steglister.
32,5 knop
Konstruktøren forteller at målet har vært å få båten til å oppnå lik fart med strak aksel som tilsvarende drevbåter. Første prøvekjøring ble gjort i januar, lesset opp med sandsekker, hensiktsmessig plassert rundt i båten under kjøring.
- Totalvekt uten personer var 2.100 kilo. Dette er en vekt vi har regnet med at en komplett båt vil veie. Etter litt modifisering av bunnvinkel på skrog og plassering av steglister gjorde båten en maks hastighet på GPS 32,5 knop. Vi prøvde også båten i en del sjø. Den oppførte seg bra både i med- og motsjø, og bryter bølgene mykt, sier Andersen.
Weekendbåt
Seaside 26 blir utstyrt med vindskjerm fra Ertec AS, med griperekke som følger skjermen på utsiden slik at en ikke trenger å holde seg i kalesjen når en skal gå på dollbordet. Båten får dobbel køye og toalett nede foran. Bysse med vask med varmt og kaldt vann skal stå i en egenstøpt, uttrekkbar del i motordekselenhet. Dette motordekselet blir også dobbelsete forover til en senterplassert styrekonsoll.
- I denne motordelen er det også dobbelt sete vendt bakover mot sofa og bord bakover. Altså to doble sett med seter i motordekselenhet. Dette for å få maks utnyttelse av plassen.
Praktisk
Akter kan bordet legges ned i utsparrede spor slik at det sammen med sofaen utgjør en køye eller solseng. Bordet har også blitt ustyrt med en stor luke på siden innvending, slik at bord og pute har en egen plass når det ikke er i bruk, for eksempel hvis en skal bade, stå på vannski eller lignende. Kalesjen har også fått et eget rom slik at denne blir stuet bort når den ikke er i bruk, slik at kalesjen ikke blir liggende i bakkant av sofaen. Akter er Seaside 26 utstyrt med badeplattform med integrerte fenderholdere i tillegg til en luke for oppbevaring av tau.
Servicevennlig
Som servicemann har Andersen, kanskje ikke overraskende, også lagt ekstra vekt på servicevennlighet med tanke på plassering av for eksempel filtre, samt enkel tilgang til vesentlige komponenter slik at det skal være enkelt å utføre service.
Ikke hastverk
At båtbransjen har sett bedre dager bekymrer foreløpig ikke den nye båtskaperen så veldig mye.
- Det er enda en stund til båten er ferdig. Vi kunne sikkert lånt masse penger for å bli fortere ferdig, men da er også fallhøyden større og det må vi jo prøve å unngå. Vi tar tæring etter næring og håper ting rundt finanskrisen roer seg etterhvert og at båtfolket forhåpentligvis kommer til å like båten.