Ibiza 28 Weekender - perfekt balanse
Ibiza 28 Weekender er den største modellen fra Ibiza, og uten tvil den mest velbalanserte av Ibizaene med innenbordsmotor som Båtmagasinet har kjørt. (22.09.2008)
Av Atle Knutsen
Forleng Ibiza 26 Weekender og sett inn en potent dieselmotor. På det viset får du klassens mest velbalanserte daycruiser. Ibiza 28 Weekender er innenbordsversjonen av 26-foteren med samme navn. Med det har Ibiza gått opp både en og to klasser fra det forrige flaggskipet på 24-fot. 28-foteren er uten tvil den mest velbalanserte Ibizaen med innenbordsmotor som vi har kjørt. Den går utenpå sine småsøsken flere ganger, og er rett og slett en fryd å legge av gårde med. Skroget har en helt marginal planingsterskel og med et fantastisk skyv fra en Volvo Penta D4-300-motor har man en båtpakke som er fleksibel og praktisk samtidig som den vekker lidenskap hos føreren.
FAKTA IBIZA 28 WEEKENDER
| |
Modellbetegnelse:
| Ibiza 28 Weekender
|
CE-kategori:
| C
|
Produksjonsland:
| Norge
|
Lengde:
| 8,63 meter
|
Bredde:
| 2,60
|
Vekt tørr båt:
| 2.400 kg
|
Drivstoff:
| 200 liter
|
Ferskvann:
| 56 liter
|
Septik:
| 40 liter
|
Antall køyeplasser:
| 2+2
|
Motoreffekt fra-til:
| 300 hk
|
Motor testbåt:
- Sylindervolum
- Antall sylindre
- Effekt i hk (kw)
| Volvo Penta D4-300
3,7 liter
4
291
|
Toppfart i test:
| 41 knop
|
Støy ved toppturtall:
| 81,5 dBA
|
Pris fra:
| 1.200.000 kroner
|
Enkelt og bra
Innredningsmessig er 28-foteren identisk med 26-foteren, med unntak av akterdekket over motorromsluken. For å få inn en dieselmotor ble 26-foteren forlenget og tilpasset en Volvo Penta D4-300, som er eneste motoralternativ. Interiørlayouten på 28-foteren er helt ukomplisert, med noen finesser som får båten til å stå frem fra mengden av mer eller mindre kjønnsløse daycruisere. Kalesjeløsningen er suveren, og eksakt lik både 22-foteren og 26-foteren.
Nyskapende godbit
Ryggen på sofaen kjøres frem elektrisk, og kalesjen stuves unna på et øyeblikk med stenger duk. Siden kjører man ryggen tilbake og får en romslig og komfortabel sofa. Kalesjen holdes oppe av tre bøyler, og den midtre bøylen låses automatisk når man trekker opp kalesjen fra garasjen. Det gjør kalesjeløsningen til en av de mest letthåndterlige vi har stiftet bekjentskap med. Dessuten er motorluken en innovativ godbit idet man har adkomst via badeplattformen og slipper å demontere hele salongen for å komme til den grønne klumpen.
Velorganisert motorrom
Motorrommet er for øvrig meget velorganisert og servicevennlig. I selve motorromsluken er det laget til noen riktig praktiske stuverom under et lokk som ligger på toppen som et akterdekk. Uteplassen består enkelt og greit av en stor og komfortabel U-sofa, og to kraftige og elegante stoler ved fører- passasjerplass. Ibiza 28 er et flytende bevis på at det enkle ofte er bra. Her er ikke en mengde sammenleggbare gode ideer, men rett opp og ned-løsninger sydd sammen til en svært vettug helhet.
Komplette detaljer
Førerplassen holder mål i lange baner, og understreker igjen at det enkle ofte er best. Her er ingen fancy layout, men alt sitter på riktig sted, og det er god plass til en 12 toms plotter i fin betjeningshøyde.
Under dekk har båten en romslig lugar med en komplett bysse ved nedgangen. Her er både trykkvann, 42 liters kjøleskap og kokeapparat standard. Toalettrommet bak førerkonsollen på styrbord side har naturlig nok ikke ståhøyde, men er likevel svært romslig. Rommet er fremfor alt komplett, med dorullholder, knagger, speil og til og med en liten søppeldunk. Man må i mange tilfeller lete lenge etter slike detaljer selv i en 40-foter.
Prima sjøegenskaper
Det er i første rekke motoralternativet som skiller 28-foteren fra lillesøster på 26 med utenbordsmotor. Begge byr på en svært utdramatisk og avslappende kjøreopplevelse. 28-foteren sklir opp i plan uten merkbar planingsterskel, og med en D4-300 er den svært langbeint. Den sparker i vei selv på tomgang, og tomgangshastigheten er etter vår oppfatning nesten i drøyeste laget. Båten er smidig og behersker alle tenkelige manøvere og responderer villig på trim.
Perfekt balanse
Den er i perfekt balanse, og med en toppfart på 41 knop er den et fint kompromiss mellom å være en trivelig familiebåt samtidig som den er sporty nok til å tilfredsstille de fartsglade. Hvorfor skulle man så velge en 28-foter med dieselmotor til 1,2 millioner kroner fremfor en 26-foter med 300 hk utenbordsmotor til 920.000? Det blir et spørsmål om både følelse og fornuft. Dieselversjonen gir litt mer motor, mulighet til varmtvann, defroster osv. En utenbordsmotor kan stjeles, og kommer man utenfor sentrale strøk kan bensin være vanskelig å få tak. Men, hva man skal velge er det ikke lett å gi et entydig svar på.