Norskutviklet hyttebåt

Med 78 kvadratmeter innredet stue, kjøkken, tre soverom, kontor, badstue og stor takterrasse, har gründerekteparet Alexander og Solvor Meyer fra Bergen gitt den norske betegnelsen hyttebåt en helt ny betydning. (05.06.09)

Publisert Sist oppdatert

Tekst: Therese Vågen
Foto: www.vannsted.no

Utseendemessig minner den om en moderne leilighet med lekker og tidsriktig innredning og funkisdesign. De to katamaranpotongene og det at leiligheten faktisk flyter på sjøen, avslører derimot noe helt annet. ”Vannsted” er nemlig noe så sjeldent som en 40 fots norskutviklet husbåt - eller hyttebåt om du vil, bygget over to etasjer.

Ikke båtkyndig


Etter å ha sett ”Levebåten Maria” ble Meyer så inspirert at han satte i gang sitt eget båtprosjekt for å bygge båten han selv drømte om. Men om designeren startet opp uten respekt og uten å kunne noe som helst om båtbygging, var han klok nok til å hente inn eksterne fagfolk underveis for å sørge for at alt gikk riktig for seg for å få båten bygget etter forskriftene, ikke minst med tanke på kommersiell produksjon.

Håper på respons


- Vi skal innrømme at vi er veldig spent på mottagelsen, sier Alexander Meyer, og forteller at ”Vannsted” er et resultat av over tre års arbeid. Over helgen skal konseptet for alvor presenteres for publikum for første gang hjemme i Bergen, og Meyer håper etter hvert på å kunne sette båten i produksjon. Det svenske verftet som har bygget båten på oppdrag fra vestlendingene står klare til å produsere flere, og i følge Meyer skal også flere forhandlere være interessert.

Fjordbåt


”Vannsted” skal ha en toppfart på 8 knop og en marsjfart på mellom 6-7 knop. Med 65 hk dieselmotor i hver potong og baugtruster, er hyttebåten lett manøvrerbar og kan kjøres både sidelengs og dreies rundt sin egen akse. Båten har to styrekonsoller og er også CE-godkjent klasse C, men kan om ønskelig bygges større og godkjennes i klasse B. I motsetning til andre utenlandske hus på sjøen er selve huset på ”Vannsted” bygget i sandwichkonstruksjon med 10 cm tykke vegger og 15 cm tykt tak. Det eneste som er formstøpt er plattformen som huset er bygget på. Denne byggemetoden gjør at den norske hyttebåten blir langt rimeligere i sluttpris enn sine utenlandske konkurrenter.

Helårsbåt


Mens husbåter fra Danmark, Tyskland og Nederland koster opp under 4 millioner kroner, produseres ”Vannsted” i følge Meyer for rundt halvparten.
- Du kan selv spesialtilpasse båten etter eget behov. Mange tror at ting må være dyrt for å holde mål. Jeg vet ikke helt hvorfor, sier Meyer, som selv har seilt prototypen hjem fra Gøteborg i åpen sjø og tre meter høye bølger – og dermed kan skrive under på at ”Vannsted” er sjødyktig. Han har også testet båten vinterstid, og båten skal tilfredsstille isolasjonskrav som gjør den egnet til helårsbruk.
- Selv om båten tåler en del bølger og vind liker den seg nok best under en meter bølgehøyde og 10-12 sek/m vind. Dette er en båt for de som har lyst til å ligge i ro og kose seg, men som samtidig ønsker muligheten til å flytte litt rundt.

- Sjøen for alle


Meyer har selv vokst opp ved sjøen og mener det å kunne bo ved sjøen er en kvalitet som flere bør få glede av. Han tar gjerne den diskusjonen og synes det er trist å se utviklingen hvor strandsone og kystlinje blir forbeholdt de få og hvor folk flest blir bedt om å bøte garn hvis de skulle være så heldige å ha bolig ved sjøen.
- Den norske kysten er om mulig enda bedre egnet for denne boformen enn mange andre steder i verden som allerede har en slik bebyggelse. Vår langstrakte og vakre kyst har titusenvis med holmer og skjær og et uttall gode havner, i tillegg til at vi har forholdsvis små tidevannsforskjeller. Alle forhold ligger derfor til rette for å bo på sjøen i Norge, sier Meyer, som håper på at ”Vannsted” kan være med på å bidra til dette.

Soverom med bølgeskvulp Stue med sjøutsikt
Badstue Moderne bysse