Skibsplast 555 Open - Enkel og bra

Skibsplast vil dyrke det enkle båtlivet med sin 555 Open. Det bør være fullt mulig med denne daycruiseren.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: Lars Kristian Larsen

555 Open er Skibsplasts svar til et marked i oppoverbakke. I likhet med svært mange andre produsenter har produsenten på Evje utviklet et nytt konsept på et eksisterende skrog – med enkelhet og lav pris som viktige egenskaper. Tanken bak konseptet er å tilby en renskåret, men likevel brukervennlig båt til en lav pris. 555 Open har hverken havnepresenning eller kalesje som standard. Her skal man kunne legge fra seg båten kjapt og greit med trekk over stolene og la selvdreneringen gjøre resten.

Vindskjermen fra Ertec er trukket langt frem for å gi en mest mulig sosial uteplass. Samtidig strekker den seg langt akterover for å gi best mulig ly for vinden. Den enkle løsningen med to roterbare stoler ved fører- og passasjerplass, og en sittebenk i hele båtens bredde akter, gir god bevegelsesfrihet om bord. Adkomsten er svært enkel via den kraftige og solide trappa opp til fordekket. Selv om båten er enkel, er den godt sammenskrudd og gir følelse av kvalitet. Vi skulle gjerne hatt et litt større spisebord, for å kunne servere en enkel medbrakt middag. Bordet som familien skal samles rundt er kun egnet for å servere fire bokser cola, hvorav kun to får koppeholder.

Smarte løsninger

Skroget på 555 Open er en oppdatert versjon av 560-skroget som kom allerede i 1989. I 2007 ble jubileumsmodellen 555 VS bygget over samme lest. Det er denne båten som nå har fått ny layout. Det som på jubileumsmodellen var en sofa i forkant av styreposisjonen er nå blitt et stort stuverom. Her er det plass til vannski, bager, telt og sovepose. Sovemuligheten fra 555 VS er borte, og båten skulle derfor innby til teltturer på holmer og skjær. Altså en rendyrking av det enkle båtlivets store gleder. Puter, redningsvester og kostbart utstyr kan plasseres i det låsbare stuverommet forut.

Båten har to fine nye løsninger. Akterbenken består av et fast "svigermorsete" i senter, med en ileggsplate på hver side. Platene som er polstret med skumgummi og putetrekk fjernes dersom det er behov for å komme helt ut til fribordet akter. Praktisk og trygt blant annet ved stangfiske. En annen artig løsning finner man i dreggkassen på babord side akter. En propp kan festes i dreneringshullet, slik at den romslige dreggkassa blir en liten fiskekum. Smart tenkt. Førerposisjonen er bra, spesielt om man sitter og kjører. Stolene er meget komfortable, dype og solide. Dashbordet har 12-voltsuttak, turteller, trimindikator og drivstoffmåler. Det er også plass til en syvtommers kartplotter i siktretningen. Mørkt dashbord er også en stor fordel ettersom hvite flater under vindskjermen nesten alltid gir dårlig sikt i godt vær på grunn av gjenskinn.

Trygg og stabil

Vår testbåt var utstyrt med Mercurys EFI-firetakter på 100 hk. Den passer båten bra. Med denne pakka får båten en toppfart på 31 knop og oppleves meget trygg i alle situasjoner. Med 100 hk lar ikke skroget seg provosere til overraskelser. Tvert imot. Båten er sikker som banken i alle hastigheter. Våre tidligere tester av 555-skroget viste at motorisering på 135 hk gjorde båten ustabil (chinewalk) i fart over 40 knop. Med hundre amerikanske hester på akterspeilet når man aldri disse hastighetene, og unngår derfor problemet. Skroget har umerkelig planingsterskel og 555 Open kan derfor kjøres behagelig i alle fartsområder. Den danser elegant over småbølgene og biter seg fast i svingen. Dette er en familiebåt med trygge og gode sjøegenskaper. Vil du spare noen kroner, burde 75-hesteren fra Mercury være tilstrekkelig for en trivelig båtopplevelse. Da får man en flott dagsturbåt, komplett med motor for 239 000 kroner.


SMART DREGGKASSE: Pluggen øverst på dreggkassa kan flyttes ned slik at boksen blir en liten fiskekum.


FAKTA SKIBSPLAST 555 Open

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Norge

Lengde i meter:

5, 55

Bredde i meter:

2, 20

Dyptgående i meter

: 0,60

V-bunn i grader:

19

Vekt tørr båt i kg:

500

Drivstoff i liter:

110

Max antall personer:

6

Motoreffekt fra-til i hk:

75 - 125

Motor testbåt:

Mercury F 100 ELPT EFI

- Sylindervolum

1732 ccm

- Antall sylindre

4

- Effekt i hk (kw)

100 (73,6)

Toppfart i test i knop

: 31

Pris fra i kroner:

239.000 m/Mercury 75

 

Pris testbåt i kroner:

273.263
Info: www.skibsplast.no