Luksusyacht bygget på norsk skrog
Se nærmere på denne gigantiske luksusyachten - et samarbeidsprosjekt mellom det franske motehuset Hermès og Monaco-baserte luksusbåtprodusent Wally Yacht. Skroget er nemlig norsk.
Tekst: Therese Vågen
Illustrasjoner: www.why-yachts.com
Mens den høyst utradisjonelle "yachten", eller tre etasjer høye husbåten på 58 x 38 meter om du vil, kan ta pusten fra de aller fleste med sitt luksuriøse innhold med for eksempel egen strand (!), er designbomben derimot tuftet på noe så "folkelig" som et solid, norsk skrog hentet fra offshoreindustrien.
Form = funksjon
Noen drar da kanskje også kjensel på Ramform-skroget med sin påfallende "strykejernsform" med bred akterende i forhold til lengden. I følge prosjektledelsen, bestående av sjefsdesignere fra det franske motehuset som produserer luksusartikler de fleste av oss bare kan drømme om, samt ledelsen hos båtprodusenten som er kjent for sine luksuriøse seil- og motorbåter, var Ramform-skroget ideelt for dette prosjektet hvor det har vært lagt stor vekt på at form skal være lik funksjon.
Luksusliv
Men om skroget er tuftet på norske tanker, er alt annet ved luksusyachten "WHY" så unorsk som det kan bli. Selve boarealet skal ligge på rundt 3.400 kvadratmeter, fordelt på tre etasjer eller soner med utstrakt bruk av store terasseflater, enorme vindusflater og mest mulig naturlig lyssetting. Første nivå er forbeholdt stue, spisestue, spa, eget musikkrom og kino, samt en 36 meter lang sandstrand på akterdekket! I gjestesonen skal du kunne slappe av enten i biblioteket, i din egen suite eller i en passende lounge. Den siste sonen eller etasjen er forbeholdt eieren med tilsvarende standsmessig rederlugar. Og nevnte vi det 25 meter lange svømmebassenget...?
Realiserbart
I forhold til mange andre framtidsprosjekter er "WHY" faktisk et realiserbart prosjekt med to pengesterke pådrivere ved roret, og i september ble det presentert en fullskala modell av skrogkroppen ved det italienske verftet i Ancona. Skroget skal også ha blitt testet i Sverige i en spesiell tank for å teste sjødyktigheten, en test som viste at det flytende huset etterlot seg flatt kjølvann og at det i røff sjø bare var baugen som beveget seg mens akterenden lå fullstendig stille.
Framtidas filosofi
"WHY" bygger på tanken og filosofien om en helt ny måte å leve på sjøen på, med minst mulig påvirkning fra omgivelsene. I prosjektet er det også lagt vekt på resirkulebar energi, og den flytende kolossen skal drives fram av dieselelektriske motorer som blant annet henter kraft fra 900 kvadratmeter med solcellepanel. Til sammenligning med andre yachter på samme lengde, skal en kunne spare opptil 200 tonn diesel per år.
- Store areal er i dag den største luksusen til sjøs, men i framtiden vil tid til å nyte dette bli den nye luksusen, heter det i prosjektpresentasjonen.
Så får tiden vise om noen faktisk får anledning, eller råd, til å nyte dette flytende "høyhuset". Imponerende er det uansett.
Se video!