Quicksilver satser på verdensrekord
Verdensrekorden i hastighet på vann har en lang og fargerik historie. Blant tidligere rekordholdere og utfordrere finner vi oppfinneren Alexander Graham Bell, soldaten og eventyreren "Lawrence of Arabia", og fire tidligere verdensrekordholdere på land - Sir Henry Segrave, Sir Malcolm Campbell, John Cobb and Donald Campbell.
Australia har holdt vannhastighetsrekorden i nesten 30 år til tross for skarp konkurranse fra Amerika. Nå skal Nigel MacKnights Quicksilver team prøve å knuse Australias grep på rekorden og returnere den til England hvor mye av vannhastighetshistorien hører hjemme.
Verdensrekorden i hastighet på vann er nå 511.11 km/t. Slike hastigheter er bare oppnåelige når båten planer på en nesten speilblank vannoverflate.
Quicksilver, som er bygget i moduler, får sin kraft fra en Rolls-Royce Spey motor som spytter ut 25.000 hestekrefter. I året som er gått har motoren blitt flyttet lengre forover for å forbedre den samlede ytelsen. Dermed ble det nødvendig å også flytte flottørene fremover for å beholde oppdriften under lav hastighet og stabiliteten under høy hastighet.
Det originale Quicksilver-konseptet ble utarbeidet av Ken Norris, den eneste som har designet både verdens hurtigste bil og verdens hurtigste båt. Han og broren designet Donald Campbells berømte Bluebirds.
Det tekniske Quicksilver team konsentrerer seg nå om simulerings-, vindtunnel- og vanntanktesting, og prøvekjøring av modeller.
Quicksilver vill bli kjørt av Nigel MacKnight, mannen som startet dette prosjektet og holder det gående. Han leder Quicksilver (WSR) Ltd. som ble startet i 1991 for å administrere dette foretagende.
Mer på: https://www.quicksilver-wsr.com/quicksilver/background