Trues av konkurs
Norsk Modell og Formsenter AS begjærer nå Viksund Båt AS konkurs. Båtprodusenten selv håper på å kunne unngå konkurs. (16.01.09)
► Optimisme i Viksund
► Viksund ut av nord
► Juleferie på ubestemt tid
Daglig leder Rune Viksund viste tidligere i vinter stolt frem planene for Viksunds nye 39-foter. Nå trues båtprodusenten med konkurs. (foto: Atle Knutsen) |
Norsk Modell og Formsenter AS (NMF) produserer blant annet former for produksjon av varer i glassfiber, og er underleverandør av skrog og dekk til Viksund Båt som er en av landets største leverandører av fritids- og bruksbåter.
Forhandlinger
Båtmagasinet kjenner til at NMF og Viksund Båt AS har vært i forhandlinger og prøvd å komme til enighet uten å måtte gå rettens vei. Konkursbegjæringen har derfor først blitt utsatt, men er nå berammet til 30. januar i Nordhordaland tingrett.
- Nær en løsning
I følge Viksund Båt jobbes det fremdeles iherdig med å finne en løsning for å unngå konkurs.
- Vi er optimistiske med tanke på å få til en løsning som kan komme både nåværende og fremtidige eiere av våre båter tilgode. På det nåværende tidspunkt, og med tanke på den prosessen vi nå er inne i, er vi i en posisjon der vi finner det vanskelig å uttale oss om konkrete løsninger. Vi understreker imidlertid at det har vår høyeste prioritet, og vi både håper og tror på å kunne presentere en løsning både våre ansatte, og offentligheten generelt tidlig i neste uke.
Betalingsvansker
Allerede i mai skal problemene ha tårnet seg opp for båtprodusenten i Strusshamn like utenfor Bergen, som ikke har klart å gjøre opp for seg til tross for nedbetalingsavtaler. Regnskapstall viser at Viksund Båt AS i 2007 hadde et negativt årsresultat på nærmere fire millioner kroner, og at egenkapitalen ble redusert med 3.885.000 fra 5.158.000 til 1.273 kroner. Tallene viser at Viksunds totale gjeld per 31. desember var på 53.650.000 kroner, mens den kortsiktige gjelden er på rundt 46 millioner kroner.
Permittering på ubestemt tid
Rett før jul ble flesteparten av Viksunds ansatte permittert på ubestemt tid. Etter det Båtmagasinet kjenner til skulle båtprodusenten ha holdt et informasjonsmøte for sine ansatte denne uka, men har ikke gitt noe nærmere beskjed om situasjonen for sine ansatte.
Brokete historikk
Går det mot konkurs blir det i så fall ikke første gangen. Under ulik ledelse har båtprodusenten tidligere gått konkurs seks ganger, første gang i 1983 og senest i 1997. Senest i høst uttalte daglig leder Rune Viksund optimisme, spesielt med tanke på utviklingen av sin nye 39-foter. Lykkes ikke Viksund Båt å komme til en løsning, vil en eventuell konkurs trolig også få store økonomiske konsekvenser for enkelte av kreditorene.