Vesling med step og overnattingsplass
Veslingen som gjenoppstod i fjor høst blir nå ytterlig fornyet. Etter sommeren får du båten i daycruiser-versjon, både med og uten steppet skrog.
Stormer marine kjøpte rettighetene til både Vesling og Musling-skroget av Jan Herman Linges enke. Vi testet den nye versjonen av Vesling i fjor. Se video her. Nå oppgraderes nyheten ytterligere. En daycruiser-modell er på trappene. Og den kan du få med et helt nyutviklet step-skrog. Et prosjektet Stormer marine har igangsatt sammen med Innovasjon Norge og Peder Thorsen/Rib AS.
Les også: Mer familievennlig Vesling
Nyheten som skal presenteres på ”Båter i sjøen” blir altså den smått legendariske Wesling 490 Targa - i svært oppgradert versjon.
Luftsmøring via vanntunell
Den nye alternative versjonen av Vesling har stepp i skroget som vil få tilgang på luft via vanntunellen.
Denne har åpninger direkte inn til steppene. Dette vil luftsmøre steppene når båter er i plan og gi ytterligere effekt til
skroget. Vanntunellen fungerer som normalt når båten ligger stille eller går sakte.
(Veslingen har en tunell i skroget. Denne fylles med vann når båten ligger stille, og gir stabilitet i form av ballast. Når båten så går i plan tømmes tunellen på sekunder.)
-Vi tester for harde livet og prøver oss frem til det perfekte skroget, sier Jørgen Sommerfeldt-Colberg i Stormer marine til Båtmagasinet.
Flere versjoner
Prototypen som blir testet har oppnådd 41 knop med 60-hesters motor. Planen er å lansere båten med to forskjellige rigginger:
Miljø-Veslingen ”Greenwater”
får 30 hk motor, steppet skrog og en toppfart på rundt 30 knop. Tanken her er å få større fart med liten motor.
”Adrenalin”-versjonen
får steppet skrog, 60 hk Honda, hydraulisk styring og spesialpropell fra Solas og Balistic. Toppfarten skal være rundt 41 knop og kjøreopplevelsen skal være svært sportslig og morsom.
-Målet med step-prosjektet er å skape en båt som har fantastiske sjøegeksaper samtidig som den er drivstofføkonomisk og meget rask. Konkret var målet å kunne få ca 10% økt effekt i skroget. Det vil si at man kan gå ned ca 10 – 15 hk og kunne nå den samme toppfarten som med en kraftigere motor. Samtidig vil ”Adrenalin”modellen som er utrustet for maksimal hastighet nå ca 40 – 41 knop med 60 hk. Dette er det få eller ingen som kan ”matche” i samme klasse, sier mannen bak Stormer marine.
Hva ville konstruktør Jan Herman Linge sagt om dere ”køddet” med skrogene hans?
-Vi har tenkt mye på det. Hoveddesignet på båten er beholdt og forhåpentligvis ville Linge tenkt det samme som oss, og satt pris på endringene vi gjør for å få enda større fart med liten motor, sier Sommerfeldt -Colberg.
PS: Foretrekker du Veslingen uten steppet skrog, er det ikke noe problem. Det originale Linge-skroget vil fortsatt bli produsert.
Mer info: www.stormermarine.no
(15.06.2011)