Viksund trengte politieskorte
Viksund-verftet trengte politieskorte da skrog og innredningsformer til nye Viksund 390 St.Cruz skulle fraktes fra Bergen sentrum til Askøy.
Først ble skroget fraktet 45 mil fra sør til nord i England. Der ble det lastet om bord i et frakteskip i Grimsby. Derfra gikk turen til Bergen. Trange vestlandsveier ut til Askøy gjorde at den siste etappen ble like krevende som de lengre førsteetappene.
-På veien utover fra Bergen måtte man stenge både tunneler og Askøybroen for å komme frem. To følgebiler og politiekorte måtte til, skriver Martin Viksund i en pressemelding.
Premiere på "Båter i sjøen"
390 St.Cruz skulle opprinnelig vært klar i 2009. Ulike årsaker har ført til at bygg nr 1 og 2 ikke blir ferdige før i sommer. Planen er at båten skal premierevises under "Båter i sjøen til høsten".
Den nye Viksund 390 blir en meget romslig flybridgebåt på drøye 12 meter, og med en bredde på hele 4,20.
SLIK: Disse grovskissene viser hvordan den nye båten skal se ut.
I det ytre designet har Viksund søkt å holde på en del tradisjonelle, visuelle Viksund-kvaliteter, men de har også skjelet litt til italienske Mochi Craft, særlig da de skulle designe rutene i overbygget.
En av de mest interessante sidene ved Viksunds nyeste prosjekt, er at den vil bli tilpasset hele fire forskjellige fremdriftsvarianter. Ved hjelp av ilegg i formen, kan du modifisere skroget og tilpasset det både singel strak aksel, pod-drev (Zeus og IPS), dobbel akselmontasje og dobbel drevinstallasjon. Båten vil bli tilbudt både tre forskjellige motormerker: Cummins, Volvo Penta og Yanmar. Den første båten blir utstyrt med pod-drev.
Tekniske data - Viksund 390 St Cruz
Lengde i meter:
12,10
Bredde i meter:
4,20
Vekt i tonn:
Ca 12.000
Motorstyrke i hk:
Fra ca 400 til 700
CE-katergori:
B
Opplysninger: www.viksund.no
(07.03.2011)