Silver Shark DC 580

SILVER SHARK: Solid fornuft

Silver Shark DC 580 er moderne, velbygd bowrider som byr på rikelige mengder ren båtglede. 

Publisert Sist oppdatert

Les hele sammenlikningstesten mellom Silver Shark DC 580 og Drive Convertible 56 her

Begge båtene er bygget av aluminium av kjente finske produsenter, begge har glassfiber innerliner, begge er bowridere, båtene veier omtrent det samme, går nesten like fort, og hadde på testdagen like store maskiner. På papiret er de viktigste forskjellene at Silver-fabrikkens Shark DC 580 er to desimeter lengre, mens Fiskars Drive Convertible kan settes opp med noe større motor.

Det er ikke tilfeldig at fabrikkene lanserer såpass like båter – og at dette skjer omtrent samtidig som Silver ble kjøpt opp av Tehri og dermed ikke lenger er et Brunswick-merke. Ryktene vil ha det til at den ene fabrikkens folk var på testtur og tilfeldigvis oppdaget at konkurrenten prøvekjørte sin nye, hemmelige bowrider. Vi skal ikke røpe hvem som avslørte hvem, men konstaterer at utfordringen ble dyktig parert.

Likevel viser det seg fort at vi snakker om to vidt forskjellige båter.

Silver Shark DC 580

Først ut er Silver Shark DC 580. Silvers nye familiebåt er for anledningen utstyrt med Hondas nye, fine 115-hester, en motor som passer modellen godt. Det er lett å få 580 opp i plan, og selv med tre mann om bord er «haien» meget rask ut fra startstreken og kommer uanstrengt opp i en behagelig, høy marsjfart på rundt 30 knop.

FAKTA
Lengde:580 cm
Bredde:225 cm
Vekt:720 kg
Antall personer:7
Maks. motor:115 hk
CE-klasse:C
Pris m/Mercury F115 ELPT EFI:311 237,-
Motor i testbåt:Honda BF115 firetakter
Norsk importør:www.brunswick.no

Været på vår prøvetur er litt ruskete, men verken småkrapp vindsjø eller hekkbølger fra større båter skaper problemer. Heller ikke med atskillig større bølger på låringen i havåpent farvann protesterer Silver Shark, selv om det blir en del sprut fra brytende bølger. Og når vi innimellom bommer på sjøen parerer skroget de harde slagene med avdempet ro.

Luftig: Rommelig, men samtidig intim cockpit på Silver

På fullgasskjøring kryper farten mot 35 knop. Denne farten kan båten holde uten dramatikk, men trolig vil en annen propell og en innkjørt motor gi to til fire knop ekstra. Vi fikk i alle fall ikke dratt Hondaen opp til maksturtallet (6000 rpm).

Oversiktlig: Ryddig, ren og robust førerplass på Silver.

Styringen føltes litt død, men er rimelig presis i alle fartsområder og kursstabiliteten er i toppklasse. Derimot er båten følsom for hvordan passasjerenes plasserer seg, så trimplan er ingen dum investering.

Silver selv understreker at båten har havgående kvaliteter, men nøyaktig hva fabrikken mener med dette er usikkert. DC 580 er neppe rett redskap til å forsere skikkelig uvær, men den som blir overrasket av tøff solgangsbris på vei hjem fra sommertur i havgapet har ingen ting å frykte. Høyt fri-bord og flotte sjøegenskaper gjør DC 580 til en robust, fornuftig familiebåt i lommeformat, med praktisk innredning, lite trekk bak vindskjermen, bra seter og bra med stueplass.

Stueplass: Det er plass til en kartbok under pleksiglassplaten bak radioen.

Det viktigste kritikkpunktet er at Silver ikke har spandert skikkelig glass i frontrutene slik at det kan monteres vindusviskere. Dette burde være standard på en båt med så fine kvaliteter. Vår testbåt slet også med at porten til fordekket åpnet seg til stadighet, men dette kan ha vært en svakhet på det aktuelle eksemplaret. Det er uansett ingen grunn til å tro at låsen sviktet som følge av skrog-vridninger; det var ingen knirking å høre fra innerlineren selv i tung sjø, og støy fra bølger og maskin ble fint dempet.