Valkama Black 24 Edition Picnic Cruiser:
Ny finsk el-aktør
Finske Valkamas første modell er en 5,3 meter lang aluminiumsbåt der skroget på alle mulige måter er optimalisert for el-drift.
Boot Düsseldorf
Selv med et - tross alt - relativt moderat batteri kan Valkama Black 24 Edition dermed kjøres i minst halvannen, kanskje to timer i 18 knop. Og i dorgefart sovner mannskapet lenge før batteriet.
Båtmagasinet traff gründer Antti Siiskonen og teknisk direktør Petri Ääri på Boot Düsseldorf. Begge har lang erfaring fra finsk båtbyggerbransje, og det viser også den nye båten. Den har sin egen stil, men er umiskjennelig finsk.
Fem års utviklingsarbeid
– Utviklingarbeidet har pågått i vel fem år, sier Siiskonen og legger til at Valkama rett og slett betyr «trygg havn».
– Målet har vært å få maksimalt ut av batteriet. Dermed blir modellen kun levert som el-båt, med 13-14 graders skrog, lav planingsterskel og «flat vinkel» mot sjøen. Den er rett og slett ikke særlig egnet for fossildrift.
Motoren yter 40 kilowatt (ca 54 hk) og kjører på 400 volt. Både motoren og fly-by-wire-styringen - som kun svinger undervannshuset - leveres av den britiske produsenten RAD. I tillegg har Valkama valgt skjermsystermer fra Yamaha. Siiskonen vil derimot ikke røpe hvem som leverer det 28 KWh store batteriet, utover at det er spesiallaget for Valkama.
– Batteriet er bygget for å plasseres i et eget, lukket rom. Det gir optimal balanse, beskyttelse og plassutnyttelse, men vi skal sørge for at det blir mulig å oppgradere batteriene når - og om - ny batterikjemi foreligger, sier Siiskonen.
– Vi har også arbeidet mye for at alle deler og materialer i båten skal kunne resirkuleres, det er en del av konseptet vårt.
Styreposisjonen sladrer om drivverket
Messebåten ser ellers ganske normal ut, kun den fremmonterte styreposisjonen røper at el-båten krever litt annerledes utbalansering. Den viste «Picnic Cruiser»-utgaven er en utstyrsmessig påkostet dagsturbåt for familien, men det vil trolig komme flere utgaver for ulike formål.
Båtbyggeren i Mikkeli nordøst for Helsinki har også andre interessante ideer: På tegnebrettet finner vi en lukket, flytende stålgarasje som kan passe inn i normale båser.
– Her kan båten trekkes opp og ligge tørt når den ikke er i bruk. Noe som ikke er noen ulempe for aluminiumsbåter som brukes i svært salt sjø, særlig ikke om de ligger lenge ute. Med denne garasjen kan man faktisk kutte ut alt bunnstoff, sier teknisk direktør Petri Ääri.
På garasjetaket er det naturligvis masse solceller.
Og så var det prisen ...
Valkama Picnic Cruiser er rett og slett en svært interessant nykommer fra Finland, men prisen havner rundt 90 000 euro inkludert finsk moms. Det er mye penger for en såpass liten båt, og dagens svake kronekurs er heller ingen drahjelp.
Men om man klarer å glemme sluttprisen et øyeblikk er det grunn til å merke seg den finske nykomlingen. Det finnes mange spennende eksperimenter og originale forslag til å løse «el-floken». Det disse nøkterne finnene heller har gjort er å utvikle en høyt spesialisert el-modell som utover drivlinjen fremstår som befriende normal, uten stylter, vinger eller foiler. Dette er rett og slett helt vanlig, ukomplisert dagsturbåt for den som ikke har behov for å legge ut på virkelig lange tokt.