Silver Seahawk CCX:

STORESØSTER: Seahawk supplerer Shark og Eagle i fabrikkens utvalg aluminiumsbåter uten glassfiber innerliner.

Ren alubåt i større format

Senere denne uken lanserer finske Silver en ny toppmodell i utvalget av rene aluminiumsbåter.

Publisert Sist oppdatert

Silver ble første kjent for sine robuste, relativ prisgunstige og særdeles finske lettmetallmodeller, men selskapet har det siste tiåret vandret inn i nye landskaper med mye bruk av glassfiber innerliner.

I tillegg bygger Ähtäri-fabrikken en serie rene glassfiberbåter, der toppmodellen Raptor har et nyskapende skrog som for noen år siden ble overtatt da Yamarin kansellerte sitt ambisiøse Petestep-prosjekt.

Midtkonsollnyheten Silver Seahawk CCX er derimot fullstendig i tråd med Silvers røtter: Bygget i aluminium fra baug til hekk, bare i større utgave enn den velkjente lillesøstrene Silver Shark og Silver Eagle. 

Lengden er 7,05 m (23 fot) og bredden 2,40 meter, mens vekten på 1150 kilo uten motor gjør båten noenlunde trailbar. Bensintanken rommer 200 liter.

Multifunksjonsbåt

MOTOR: Messebåten har en Honda 200-hester. Informasjon om andre mulige motoralternativer er ikke offentliggjort.

Ifølge Silver, som skal vise Silver Seahawk CCX på Helsinki Boat-Afloat Show, er nyheten en robust multifunksjonsbåt som takler røffe forhold og åpne sjøområder året rundt. Bruksområdene er naturlig nok både fiske og transport av folk og nyttelast. Skroget er uten steglister og har relativt høyt fribord. Dette er altså ikke noen typisk sportsbåt, Seahawk CCX skal være en trygg, solid, klassisk skjærgårdsjeep som også kan fungere som arbeidsplattform.

Både en bowriderversjon og en kabinversjon basert på det nye skroget er under planlegging, men i første omgang er det senterkonsollutgaven som presenteres. Utstillingsbåten er satt opp med en 200-hester og Silver vil per i dag ikke oppgi informasjon om motoralternativer. Fabrikken har i skrivende stund heller offentliggjort priser for Silver Seahawk CCX.