Test av Alukin C650 og Ockelbo B21 Cab
Alukin C650 og Ockelbo B21 Cab: Stille og elegante aluminiumsbåter
Styrhusbåter i aluminium kan være ganske «rå» innvendig, men visse produsenter har begynt å tilby mer komfort. To utmerkede eksempler på den trenden er nye Alukin C650 og Ockelbo B21 Cab. I begge båtene målte vi svært lave støyverdier, et resultat av blant annet forseggjorte innredninger.
Nye Alukin C650 og den «ny-gamle» Ockelbo B21 Cab er to av de mest komfortable aluminiumbåtene på markedet. Begge har et interiør hvor det knapt fins synlig aluminium, bortsett fra vindusviskerne. Foruten høy visuell kvalitet på interiøret, er også støynivået redusert betraktelig takket være materialbruken.
Den nye Alukin C650 er trolig den mest stillegående styrhusbåten i aluminium på markedet i dag, og Ockelbo B21 Cab ligger ikke langt etter. I Alukin C650 målte vi lave 73 desibel i en hastighet på 25 knop, og det er nesten på nivå med en moderne fossildrevet personbil.
Begge testbåtene har tilnærmet samme hovedmål med en lengde på rundt 21 fot. I en båt på den størrelsen nærmer man seg grensen for å få full ståhøyde. Vi målte høydeene til mellom 180 og 185 cm i senter, som regnes som fullt godkjent.
Alukin C650 har et litt lengre styrhus med flere sitteplasser innvendig og et mindre akterdekk. Ockelbo B21 Cab har et litt kortere overbygg og her har man i stedet prioritert et stort akterdekk for last eller fiske. Begge båtene har store styrhusvinduer som gir god sikt og mye lys, en viktig detalj ikke minst i en styrhusbåt.
I alle styrhusbåter er passasjen fra baug til hekk veldig viktig. I Alukin kan du enten gå via de 20 centimeter brede dollbordene, eller via dørene i for- og akterkant av styrhuset. Dørhøyden er på 130 centimeter. Ockelbo har valgt smalere dollbord på rundt 10 centimeter, og høyere døråpninger på rundt 150 centimeter. I denne båten er det dermed lettere å bevege seg gjennom styrhuset. Alukin har valgt en hel dør som foldes til siden og gir en åpning på 130 centimeter. Ockelbo har en enkel dør akter med åpning på 148 centimeter og dobbel dør forut med åpning på 143 centimeter. Her svinger man den nedre delen til siden og den øvre delen opp.
Det beste sammenligningsgrunnlaget i en test får man alltid når begge båtene er utstyrt med nøyaktig samme motor. Våre testbåter hadde 200-hesters Mercury på hekken i form av en V6 med et volum på 3,4 liter. Alukin C650 fikk en toppfart på 41,4 knop og Ockelbo B21 Cab landet på 43 knop.
For begge båtene er denne motoreffekten perfekt og tar dem opp plan på sekunder. Dette er en stor fordel hvis du går i grov sjø og må jobbe med turtallet for å få en behageligere ferd. Begge båtene har også trimplan som var gode å ha ved kjøring i sidevind.
Det er vanskelig å kåre en vinner blant disse to aluminiumbåtene. Ytelse og sjøegenskaper er ganske like, men valg av løsninger og funksjonalitet varierer ganske mye. Alukin har et litt lengre styrhus og Ockelbo et betydelig større akterdekk. Døren i forkant av styrhuset er noe vanskeligere å åpne på Ockelbo, men har større åpning. Soltaket er større på Alukin, men det lange håndtaket begrenser ståhøyden i styrhuset noe. Oppsummert er dette to styrhusbåter som slår det meste i sin størrelsesklasse, ikke minst fordi produsenten har investert så mye i innvendig komfort og klart å redusere støyen til et virkelig behagelig nivå.
TESTRESULTAT
Båtfabrikat og modell | Alukin C 650 | Ockelbo B 21 CAB |
Motor i test | Mercury 200 hk | Mercury 200 hk |
Sylindre/volum i cc | V6 – 3400 cc | V6 – 3400 cc |
Turtallsområde i rpm | 5000 - 5800 | 5000 - 5800 |
Toppturtall i test | 5800 | 5800 |
Testvekt i kg | 1350 | 1250 |
Propell | Enertia | Enertia |
Stigning i tommer | 14,2 x 18 | 14,2 x 18 |
Toppfart i knop | 41,5 | 43,0 |
Forbruk i liter/n. mil: | ||
40 knop | 1,30 | 1,25 |
35 knop | 1,10 | 1,00 |
30 knop | 0,95 | 0,90 |
25 knop | 0,90 | 0,85 |
20 knop | 0,85 | 0,80 |
Støy i decibel (A): | ||
40 knop | 80 | 83 |
35 knop | 76 | 79 |
30 knop | 75 | 78 |
25 knop | 73 | 77 |
20 knop | 69 | 76 |
MERKNAD: Lufttemperatur +18 grader. Støyverdiene er målt ved førerplass. Propell valgt av leverandør. Samtlige båter ble belastet med to voksne personer og full bensintank.
SPESIFIKASJONER
Båtfabrikat og modell | Alukin C 650 | Ockelbo B 21 CAB |
CE-kategori: | C | C |
Produksjonsland: | Finland | Latvia |
Årsmodell i test | 2023 | 2023 |
Lengde i meter: | 6,50 | 6,85 |
Bredde i meter: | 2,35 | 2,23 |
Vekt tørr båt i kg: | 1100 | 994 |
Drivstoff i liter: | 160 | 160 |
Maks antall personer: | 6 | 6 |
Motoreffekt fra-til i hk: | 175 - 225 | 115 - 200 |
Veiledende pris med 200 hk i kroner | 1 070 800 | 1 133 000 |
Opplysninger: | www.alukin.se | www.ockelboboats.se |
MERKNAD: Pris per 1. februar 2024. Priser varierer mellom |
MERKNAD: Pris per 1. februar 2024. Priser varierer mellom forhandlere.