Giftfritt båtliv i Vollen
Prosjekt Grønn Marina skal gjøre det mulig å la båten ligge i vannet, uten bunnstoff. Prosjektet er i gang i sommer.
Høyere miljøkrav vil koste båteiere. Bunnstoff inneholder biocider som hindrer livet i havet til å feste seg på skrogets bunn. Bunnstoff konsentrerer seg opp i havner og på marinaer. Det blir strengere krav til å påføre bunnstoff. Kobber ble godkjent av EU i bruk frem til 2026, men på visse vilkår. Men det finnes grønne alternativer. I Vollen satses det nå på en bunnbehandling uten biocider, samt maskin for bunnvask.
Giftfritt båtliv
Løsningen på det giftfrie båtlivet er å erstatte båtens bunnstoff med en tynt og hardt lag med epoxy. Det skal gi en så glatt og hard overflate, at groe ikke vil få skikkelig feste. Det som fester seg på skroget, vil enkelt bli fjernet av en børste.
Formålet med prosjektet er å tilby et 100 prosent miljøvennlig alternativ til miljøskadelig bunnstoff. Skrogvask kombinert med en tilpasset lavfriksjon skrogbehandling vil medføre en stor miljøgevinst, økt fart og drivstoffbesparelser, forteller Anders Øgaarden i Vollen Marineservice.
Norges første
Vollen Marina utgjør et stykke pionerarbeid med løsningen. Børster for å vaske skrogbunner finnes det mange av i Sverige, men den i Vollen blir Norges første. Børsten er også produsentens største og kraftigste, og kan betjene de fleste motor og seilbåter i fjorden. Anlegget fjerner enkelt uønsket groe på skroget i løpet av ca 10 minutter. Skrogvaskeren kan behandle alle typer båter opp til 54 fot.
Profesjonell pålegging
– Epoxyen blir sprøytet på. Det gir en super finish, forklarer Anders Øgaarden, og viser en speilblank testbit. Øgaarden har lang erfaring med fjerning av bunnstoff.
Den harde overflaten uten porer skal gjøre det umulig for groe å feste seg skikkelig på skrogbunnen.
– Systemet er utviklet i England for bruk på skip. Levereandøren har hatt stor pågang ra flere som ønsker å bruke det på fritidsbåter, men vi blir først, fordi vi har et tilbud med vask av bunnen, forklarer Øgaarden.
Sparer opplag
Epoxyhinnen på skroget er helt vanntett, og skal vare i båtens hele levetid. Det er forventet at båten må vaskes under ett par ganger i løpet av sesongen.
– En runde i båtvaskeren koster tusen kroner, men båteieren vil spare mye på å slippe å stoffe båten hvert år. Regnskapet vil derfor gå i pluss for båteieren, mener Anders Øgaarden.
Full støtte
Prosjekt Grønn Marina Vollen ble presentert på Sjøen for alle. Det er en kostbar investering, og det vil ta lang tid før inntektene av bruk av båtvaskeren vil overstige kostnadene.
Vollen Marina har fått støtte fra Asker Kommune. Også WWF er positive til tiltaket. Begge vil følge opp med testing og analyse.