Sammenligningstest: Beneteau Antares 8 V2 mot Jeanneau Merry Fisher 795 Serie 2

Beneteau Antares 8 V2:  Litt mer fransk

Beneteaus Antares-serie finnes i åtte ulike størrelser. Samtlige har utenbordsmotorer og har stor familielikhet med vår testbåt Antares 8 V2. V2 står forøvrig for versjon to, som ble presentert i 2023.

Publisert Sist oppdatert

Fra å være relativt spartanske styrhusbåter da de ble lansert for et antall år siden, har dagens modeller vesentlig mer komfort og betydelig mer omfattende utstyrsnivå. 

Styrhuset har bra volum, og også akterdekket byr på en romslig sittegruppe. Dermed får man to sittegrupper med plass til fire personer i hver. 

GOD PLASS: Uteplassen akter har mye stuverom under dørken. Her er også bra passasje ut på badeplattformene.
GOD PLASS: Uteplassen akter har mye stuverom under dørken. Her er også bra passasje ut på badeplattformene.
PLATTFORMER: Badeplattformene er store, og inngangen til uteplassen bred. Her ser man også den store og høyde skyvedøren i bakveggen.
PLATTFORMER: Badeplattformene er store, og inngangen til uteplassen bred. Her ser man også den store og høyde skyvedøren i bakveggen.
TIL FIRE: Fire personer sitter bra og har god sikt i salongen. Det fremre ryggstøet kan felles bakover slik at to personer kan sitte i fartsretningen.
TIL FIRE: Fire personer sitter bra og har god sikt i salongen. Det fremre ryggstøet kan felles bakover slik at to personer kan sitte i fartsretningen.

Bredt dollbord

Antares 8 har styrhuset plassert litt «off center» mot babord, noe som gir et bredt dollbord som leder frem til fordekket på denne siden. Båten har solide rekker, men vår testbåt var utstyrt med baugnebb og brakett til baugankeret, noe som gjør det litt besværlig å stige ombord over baugen. 

I styrhustaket er det en skyvetakluke, og det er også solide håndrekker på taket som forenkler ferdselen frem på fordekket. 

Et lite trinn på styrbord side leder ned til det romslige akterdekket som har mange smarte detaljer og godt med stueplass både under dørkene og i sittebenkene. Akterdekket har flere sitteplasser og noen av benkene kan felles ned for å maksimere dørkplassen når de ikke er i bruk. I skrogsiden på styrbord side har båten en liten port som forenkler ombord- og ilandstigning når man ligger longside. 

Bred skyvedør

Adkomsten til styrhuset går via en skyvedør med en bredde på hele 90 centimeter og bra høyde. På babord side er det en sittegruppe, som er hevet et nivå over dørken for å gi plass til en stikkøye under. Sittegruppen har plass til fire personer som har godt utsyn via høye sidevinduer. Det fremre ryggstøet kan felles bakover slik at to personer kan sitte i fartsretningen under gange. 

På motstående side finner vi førerplassen og en veldisponert byssemodul. Konsollen på førerplassen har et elegant design med plass til en ni tommers kartplotter. Et skyvevindu gir god ventilasjonsmulighet. Fothvileren er derimot i minste laget og det er litt knepen plass til føttene. Sikten fra førerplassen er bra i alle retninger.

UNDER DEKK: Lugaren forut har køyeplass til to personer. Døren leder inn til det separate toalettrommet.
UNDER DEKK: Lugaren forut har køyeplass til to personer. Døren leder inn til det separate toalettrommet.
UNDER DEKK: Lugaren forut har køyeplass til to personer. Døren leder inn til det separate toalettrommet.
UNDER DEKK: Lugaren forut har køyeplass til to personer. Døren leder inn til det separate toalettrommet.
UNDER DEKK: Lugaren forut har køyeplass til to personer. Døren leder inn til det separate toalettrommet.
UNDER DEKK: Lugaren forut har køyeplass til to personer. Døren leder inn til det separate toalettrommet.

Enkel innredning 

Babord for førerplassen er det en åpning ned til avdelingen under dekk. Forut er det en dobbeltkøye hvor man med hjelp av en ifyllingspute får grei plass til to personer. Innredningen er enkel, men velfungerende. Naturlig lysinnslipp får man via en dekksluke som kan åpnes.

Pluss og minus

+ Mange køyeplasser

+ Stort toalettrom

+ Romslig akterdekk

+ Ståhøyde i styrhuset

– Dårlig beinplass ved førerplass

– Beslag i baugen

Toalettrommet er romslig, med god høyde under dekk med tanke på at dette er en båt på åtte meter. Rommet er velutstyrt med et manuelt toalett og en stor servant.

Vi testet Antares 8 V2 med en 225 hk Mercury Verado og målte toppfarten til 34 knop ved 5500 omdreininger i minuttet. 250 hk er den største anbefalte motorstyrken, men 225 hk er absolutt tilstrekkelig. Verado-motoren er en V6 med bra slagvolum som passer bra til denne båttypen og størrelsen. Hverken Antares- eller Jeanneau-modellen er fartsbåter, men er derimot designet for fartsområdet rundt 25 knop og for å kunne tåle en del last. Støyen målte vi til 75 decibel, hvilket er fullt godkjent. Drivstofforbruket havner på rundt to liter per nautisk mil ved 25 knop, noe som er litt høyt selv når man tar hensyn til at båten veier 3 000 kilo med motor. Tyngde gir ofte økt drivstofforbruk, men bidrar også til rolige og stabile sjøegenskaper. Vår testbåt gikk trygt i sjøen i alle hastigheter. 

Les test av konkurrenten her: