Nimbus på handletur:
Endringene etter oppkjøpet av Bella Boats
Etter at svenske Nimbus Boats har kjøpt finske Bella Boats kan vi vente større tyngde fra Skandinavias største produsent av fritidsbåter.
Tirsdag ble det kjent at Nimbus kjøper Bella Boats. Det omfatter modeller som Aquador, Flipper, Bella og Falcon. Hva kjøpesummen var vil ikke daglig leder Jan-Erik Lindström i Nimbus Boats ut med, men han forteller at forhandlingene har pågått i et år. Raimo Sonninen som satt på hovedeierdelen av Bella Boats vil få en plass i styret, og være med på det strategiske arbeidet. Men Sonninen forlater helt det operative arbeidet.
Flytter noe produksjon
Jan-Erik Lindström forteller at strategien bak kjøpet er at de samlet skal få større bredde enn hva selskaper ellers har hver for seg.
– I den nye konstellasjonen får vi et ganske komplett produkttilbud, en sterk forhandlerorganisasjon og felles ressurser som kan bære litt tyngre aktiviteter, sier Lindström til Båtliv.
– Hva skjer med produksjonen nå? Vil Nimbus produsere i Finland? Eller vurderer dere å flytte produksjon fra Finland og samle alle båtene et annet sted?
– Produksjonen blir der den er, men allerede i dag har vi kapasitetsbrist, og som følge av det vil vi produsere Nimbus TC8 i Kuopio i Finland neste år. Vi kommer til å produsere båtene der det best egner seg, eller der det er ledig kapasitet i fremtiden, sier Lindström.
Eget desighus
På spørsmål om vi kan vente endringer i modellutvalget svarer Lindström at de vil fornye alle modellene etter planen. Fram til januar i år har den norske designeren Espen Thorup stått for redesign av modellutvalget til Flipper, Bella og til en Aquador. Nimbus Boats har et eget deisnstudio der de videre vil utvikle deres modeller.
– MenEspen er en dyktig designer, og vil få muligheten til å delta, sier Lindström.
– Hvordan vil markedet merke oppkjøpet i årene fremover?
– Fremfor alt kommer flere markeder til å bli kjent med de ulike modellenes egenskaper. Forhåpentligvis blir det også merkbart at vi vil fokusere mer på de enkelte merkene, og hvilken funksjon de skal fylle. Ellers vil ikke oppkjøpet bli så merkbart ettersom alle medfølgende merkevarer allerede har en god og målrettet funksjon, god kvalitet og bra prisbilde. Vi ser på oss som et merkehus. Dermed bygger vi på de respektive merkevarens styrker, svarer den daglige lederen.