Krysser Atlanterhavet med 17 000 liter diesel
«Alchemy» er en Nordhavn 72, en diger cabincruiser bygget for å krysse hav. Det lille skipet deltar i ARC.
«Alchemy» startet sin krysning av Atlanterhavet fra Las Palmas på Kanariøyene 20. november, og har en estimert ankomsttid på St. Lucia i Karibia 4. desember. Skipet har da seilt 2700 nautiske mil på to uker. Det gir en snittfart på åtte knop.
Bygget for langtur
«Alchemy» ble bygget i Taiwan i 2005 og er en Nordhavn 72, et skip av høy standard. Fartøyet veier hele 110 tonn, og har en marsjfart på åtte knop, og en toppfart på 10 knop. «Alchemy» ble bestilt for å seile i nordlige farvann, og fikk en rekke forandringer i forhold til original design. Standard har Nordhavn 72 kun én maskin, mens «Alchemy» har to. Fartøyet er utstyrt med doble Detroit Diesel på 400 hester hver. Rekkevidden er på hele 4500 nautiske mil, som betyr at du kunne startet i Norge og seilt til Brasil uten å fylle tanken.
«Alchemy» er også utstyrt med stabiliseringsfinner som reduserer skipets rullebevegelser.
Fire liter per nautiske mil
«Alchemy» er bygget med tanke på å bruke lavt drivstoff, og under marsjfart bruker fartøyet fire liter per nautiske mil, men med en distanse på 2700 nautiske mil, så går det noen liter. Under overfarten vil «Alchemy» bruke 770 liter i døgnet. Totalforbruket på turen vil havne på 11 000 liter. Med en dieselpris på 20 kroner vil en slik overfart koste over 200 000 kroner.
Ligger på tredje
«Alchemy» deltar i ARC, en organisert fellestransport for langturseilere som skal over til Karibia. «Alchemy» er et ensomt motorisert skip blant 141 seilbåter. Mange av disse har med mye diesel i tilfelle lette vinder, men i år har det vært stabil og frisk passatvind som har gitt høy fart.
Lengst i front ligger en 50-fots katamaran som vil være fremme to døgn før «Alchemy». Seilbåtene har også seilt lengre enn «Alchemy», fordi det har vært mer vind lengre syd, og derfor valgt en underbue i forhold til direkte rute.
Det deltar tre norske båter i ARC, og ni i ARC+ som tar en omvei via Kapp Verde.
SEILmagasinet har skrevet en rekke artikler om ARC. Du finner dem her.
Fra seil til motor
«Alchemy» er eiet av Tom og Alex Reed et par med en yngre sønn. Familien er fra England, og har seilt på de syv hav siden 2015, og startet med en Oyster 56. De deltok da også i ARC og brukte 17 døgn på overfarten. Familien ble med Oyster World Rally videre rundt jorda, men kona Alex satte ned foten når de hadde kommet til New Zealand. Hun var svært plaget av sjøsyke, og ønsket noe større, mer komfortabelt og som ikke krenget, for å fortsette livet på havet.
De landet på at Nordhavn 72 passet godt, og kom over «Shear Madness» som var til salgs. Seilbåten ble solgt, og livet på havet fortsatte i en Nordhavn 72 i 2018.
«Shear Madness» var i svært god stand, men familien valgte å gjør flere oppgraderinger. Interiøret ble skiftet ut, samt mye av det tekniske.
Familien har en blogg hvor du kan lese mer om «Alchemy».
.