Skipper Arnulf måtte til Vestlandet for å finne sommeren
Antares og Arnulf tøffer videre på sin ferd langs vår gavmilde kyst. Først i Boknafjorden fant de sommeren på turen som til nå har vart litt over en måned og bragt dem til havner i tre land. Han er ikke alene om å være underveis. Harald Søvik seiler som vanlig 4 sommermåneder med kona i sin selvbygde og nydelig motor-trebåt. Han kommer bort til Antares og stikker en mobiltelefon i hånda mi. Jeg kjenner han ikke, så jeg stusser når har sier at det er en samtale til meg! Sjekk hvem det var som ringte.
Turens mål:
Oppleve kontraster med kystnatur og folk rundt Skagerrak (Bohuslän, Jylland, Sørlandet) og på Vestlandet. Betrakte båtens plass i sjela på menneskene. Hvordan påvirkes livet av de korte intense opplevelsene vi unner oss i fritidsbåten om sommeren eller av å være yrkesaktiv på kysten? Gleder, utfordringer, stress eller sjelefred?
Fredag 3/6 Stavanger – Ølesund i Hjelmeland 20 nm
Første dag på lenge med preg av sommer! Sola brenner av skodda på vei inn Boknafjorden. Det er en nydelig opplevelse med helt blank vannflate og solbadende, knallgule fjelltopper som gradvis blir avdekket mellom tåkedottene. Legger til ved butikkens flytebrygge i Ølesundet (Hjelmeland) og lever et latmannsliv i sofaen framme på bakken i kortbukse og en avis som raskt faller ned over ansiktet. Her er det mye bølger fra passerende båter, men det er mest plage for de mindre båtene. Jolla låres med kran fra taket på Antares. Det er en kontrastfylt opplevelse å sveve over vannet i 20 knop i en bitte liten båt. Må stadig stoppe for å få med meg detaljer i naturen, og da ser jeg også et magisk motiv med sauer i et båthus nedenfor en knallgrønn beitemark. Vanskelig å oppdage slikt i 20 knop.
Endelig er sjøen helt stille og klar så jeg kan får sett litt på skroget der Antares fikk en lekkasje i forsøket på å krysse Skagerrak. Det ser ut til at det fastmonterte flaps akter styrbord er skadet. Antar at lekkasjen er ved skrogfestet. Lite å gjøre med det nå før det blir badetemperatur i sjøen.
Lørdag 4/6 Ølesund – Marvik i Suldal 13 nm
Fine forhold for skraping og “plastring” av babord skuteside fra flytebrygga (oppdager et par små felt med fuktskadet mahogni og maling som flasser). Ved avreise fra brygga har jeg vinden rett i hekken og får problemer med å få vinklet båten ut. Fendrene ruller og akter spretter den til slutt opp. Skutesiden blir skrapet opp av brygga som antagelig har tilhørt en gammel laksemære og har noen skarpe utstikkere. Dette gir mer arbeid i neste havn. Går inn mot stedet/havna Jelsa, som flere steder er beskrevet som en fin havn. Men der er det veldig trangt, og farlig for Antares å gå inn i solgangsbrisen. I Marvik er det imidlertid flotte forhold. En praktfull og lang flytebrygge (longside) med alle tilliggende herligheter for fritidsbåter (strøm, vann, drivstoff, moderne sanitæranlegg og butikk)….og trivelige sjøfolk som tar i mot Antares for tillegging i vind ut fra brygga. Går en flott kveldstur opp i fjellene, med fantastisk utsikt over Ryfylke!
Søn 5/6 Marvik
Året første virkelige sommerdag! Sol og relativt varmt, men trenger ikke å rute flesket ennå. Har flotte jolleturer og prater med mange hyggelige mennesker. Nærmeste båt er “Senorita”, en Beneteau 34, med paret Rolv-Egil og Rita fra Eikangervåg i Nord-Hordaland om bord. De er erfarne båtfolk og har allerede startet på årets 5 ukers båtferie. De seinere årene har deres sommerturer både gått til Lofoten, Bohuslän og Jylland. Normalt kjører de 150-200 motortimer hvert år, noe som er godt over gjennomsnittet for en fritidsbåt.
Man 6/6 Marvik – Sjøbuholsvågen 3 nm
Når matbutikken åpnet fikk jeg en hyggelig prat med Ellen. Hun er 4. generasjon i familien som driver “Marvik assorterte landhandel”. Noen andre gikk i fjor konkurs med butikken, men som nærmeste nabo klarte hun ikke å se på de tomme butikklokalene. Og dette idylliske lille stedet trenger virkelig butikken! Jeg håper folk forstår at de ikke kan gjøre det meste av sin handel i supermarkeder hvis de synes det er viktig å ha en butikk nær sitt hus eller hytte! I dag regner det i rikt monn. Rekognoserte en flott uthavn i går – “Sjubbeholsvågen”, og flytter dit. Heldigvis var det vindstille for det ligger 2 skumle skjær ganske nær den flotte brygga. Gikk en god kveldstur i plaskregn i en veldig fascinerende og frodig natur, nesten som i skogen til Ronja Røverdatter.
Tirsdag 7/6 Sjøbuholsvågen - Helgøysund 12 nm
Regnet stilner av og sjøørreten spretter i denne vågen som har mye “ørretmat”. Prøver dorging uten hell. Elisabeth og Jon Kjetil har lagt seg til på motsatt side av brygga. Da har de manøvrert med sin 34 fots båt på innsiden av skjæret, som verken er beskrevet i Havneguiden eller på sjøkartet. Paret er veldig mye på sjøen utenom høysesongen og denne bukta er deres favoritt. Skjærgårdstjenesten for Ryfylke friluftsråd er innom for å hente søppel. Skipper Ole er raskt frampå med god markedsføring. Han ønsker at flere skal benytte alle de flotte natur- og uthavnene og forstår ikke at så mange skal presse seg inn i de kommersielle havnene. Jon Kjetil, som er en storbruker av uthavner, bifaller.
Været bedrer seg og jeg setter kurs for Sjernarøyene. Har ringt på forhånd til Daniel som driver Helgøysund marina og sjekket dieselprisen, slik skipperen på redningsskøyta i Stavern anbefalte. Selv om Daniel nylig er hjerteoperert, møter han meg på brygga. Det går ikke mange minuttene før vi finner tonen. Han beklager at jeg ikke fikk tatt bilder av havna for to dager siden når den var stappfull av båter. Selv er jeg glad for å være alene, og nyter den eneste lyden å høre i solnedgangen – svarttrosten som synger sin klokkeklare, vakre og mollstemte sang.
Onsdag 8/6 Helgøysund
Matbutikken i Helgøysund er samlingssted med morgenkaffe mellom butikkhyllene, akkurat slik som det er på så mange små og trivelige plasser i Norge. Daniel, som er en kjent størrelse langt ut over denne lille øya, bød på kaffe. Ordfører Kjetil i Finnøy kommune dukker også opp og tar en prat til kaffen, både om politikk og trivialiteter. Folk er engasjerte og opptatt av framtiden for de 16 øyene som kommunen utgjør. Bl.a. har de fått så mange nye veistrekninger den siste tiden at spørsmålet som reises om hvor mange bruer de nå har på øyene, skaper engasjement rundt kaffebordet!
Går lang tur rundt på øya Talgje ettersom Ryfylke friluftsråd har vernet og tilrettelagt et friluftsområde her. Det blir en fin tur, med en god formiddagslur i lyngen. Til slutt finner jeg også det ”tilrettelagte” området, men da er buksa opprevet av to piggtrådpasseringer og tilklint av kuskitt til over knærne. Buksa blir dermed omklassifisert til bruk i motorrommet, etter en lett vask.
Harald Søvik seiler som vanlig 4 sommermåneder med kona i sin selvbyggete, nydelig motor-trebåt. Han kommer bort til Antares og stikker en mobiltelefon i hånda mi. Jeg kjenner han ikke, så jeg stusser når har sier at det er en samtale til meg! Det er fra karmøyværingen og trålerskipper Knut Jørgen som også er medlem i Norsk motorskøyteklubb. Jeg har avtale om å besøke han, men han driver med lossing av fisk i Egersund og har ikke mitt telefonnr. Han kommer hjem i natt og har derfor drevet litt detektivarbeid for å finne meg. Gjennom kompisen Harald får han greie på at vi er på samme sted, og da er saken enkel. Norge er ikke stort! Vi avtaler at jeg skal besøke han neste dag ettersom været blir bra der han bor langt ute i vest.
Ble oppringt av NRK Rogaland som lager en nettartikkel om min spekkhoggeropplevelse utenfor Jæren. Jobber til langt på natt med artikkel til bladet Båtliv.
Torsdag 9/6 Helgøysund – Kopervik (kr 120, uten strøm) 20 nm
Grytidlig revelje ettersom deadline for artikkelen er i formiddag! Været skifter stadig - fra plaskregn til sol. Kontraster er herlig. Man blir jo så intenst glad når sola skinner!
Knut Jørgen melder at det har skjedd endringer. Han måtte brått til Bergen med et sykt mannskap. Jeg kaster derfor loss med kurs retning Haugesund som er helgas mål. Stopper for overnatting i Kopervik. En grei havn i en stille liten by.
Fredag 10/6 Kopervik – Haugesund (kr 150 + 150 i strøm!) 8 nm
Haugesund havn har en fantastisk fin orden og kontroll på kaiplassene. Jeg kaller opp havnevesenet på kanal 12, og de tildeler meg plass – og spør om jeg trenger strøm. Er det noe spesielt med denne strømmen i Haugesund? Stor fokus, og fryktelig dyr! Antares legger til rett bak redningsskøyta. Og nå er det bare for skipperen å ta for seg. Her er store matbutikker, vinmonopol og mange puber. Utvalg og inntak har vært ganske begrenset i lang tid nå, så ….