Skipper Arnulf på tur igjen
Skipper Arnulf Wibe er tilbake, og her er hans etappe fra Vollen i Aske til Læsø i Kattegat.
Turens mål: Oppleve kystnatur og folk, og deres opplevelser med sine båter. Betrakte båtens plass i sjela på menneskene – utfordringer, gleder, stress eller sjelefred.
Båten «Antares»:
Chris Craft Constelation 57 fra 1969, mahogni skrog og teak dekk, med to stk. V8 totakters dieselmotorer fra GM Detroit, hver på 350 hk. Har moderne navigasjonsutstyr og elektrisk anlegg, hjelpemotor og sentralfyr. Er helårshjemmet til skipperen (56) på det femte året.
Fredag 14/6 - Bestumkilen-Vollen –Sandspollen, 20 nm (nautiske mil)
Kastet loss i hjemmehavna kl 0700. Nydelig opplevelse å tøffe gjennom skjærgården utenfor Bærum. Observerte flere som kjørte båt fra øyene, åpenbart på vei til jobb.
La til på Vollen gjestebrygge. Bestillings- og betalingssystemet Dockspot skapte litt skepsis. Websiden er svært lite informativ, før innleggelse av betalingsinformasjon og kort- og kode. Æ vart skræmt, og avbryter en skummel netthandel.
Har en god samtale med skipper Roger Hammerø på fiskebåten Trygg, som eies av venn og tidligere klassekamerat Kjell Inge Røkke. Roger har faste utsalgsdager av reker og fisk fra gjestebrygga. Tidligere lå båten på Rådhusbrygga, men salg og havneforholdene er mye bedre her ute i Asker, forteller han. Roger bor for det meste om bord, mens dekksgutten Joachim bor hjemme når de ikke er ute på sjøen og tråler reker. Roger har levd til sjøs helt fra ungdomsdagene. Sommerstid er han hjemom kona i Molde bare hver tredje helg - for å «gjøre sjøklar». Det sjømannsuttrykket kan du gjerne skrive, sier han med et lurt smil.
Sommeravslutningen på arbeidsplassen min finner sted på Vitos restaurant i Vollen. Hyggelig måltid avsluttes med at sju kollegaer «sitter på hjem» med Antares til Sætre.
Reketråleren «Trygg»
Lør 15/6 - Sandspollen
På svai. Sterke kastevinder kommer over åsen. For å være sikker, legger jeg ut 40 m ankerkjetting på 10 meters dybde. Kjørte med egen jolle til Oscarsborg. Derfra rutebåten over til Drøbak, for å delta i et hyggelig hageselskap i den vakre byen.
Søn 16/6 - Østre Bolærne (kr 290 inkl strøm og vann), 30 nm
Yngste sønn og hans kjæreste mønstrer på. Nydelig vær ut fjorden – til Østre Bolærne. Grilling på akterdekket i praktfull solnedgang. Sommeren er her!
Østre Bolærne.
Man 17/6 - Østre Bolærne
«Red Admiral» ligger ved brygga når vi våkner - den berømte seilbåten i ferrosement, som familien Hoff seilte jorda rundt i fem år på 70-80 tallet. Det er mange nordmenn som fikk vekket sine drømmer om jordomseiling når de leste boka som ble skrevet fra den turen. Dagens historieinteresserte og stolte eierne heter Bjørn-Anders Moe og Janette Andresen. De har tatt seg noen fridager på sjøen, fra hestestellet på gården sin i Hallingdal!
Herlig sommerdag i denne perlen av en gjestehavn. Fisking, tur rundt øya, bading og padling med medbrakt kajakk. Nordsiden av øya ligger i le for solgangsbrisen og har lite ferdsel. Glatte svaberg er deilige, og virker nesten sengemyke for en naken og blek kropp som hungrer etter sol. Omgivelsene er rett og slett vakre, her ytterst i Oslofjorden, med Fuglehuk- og Færder fyr som et sceneteppe ut mot havet! «Senteret» på øya med alle bygninger og gjestehavna, er lagt ut til salgs av fylkeskommunen. Driften er tydeligvis krevende, for tidligere privat drift gikk dårlig.
Fikk en interessant prat med KFUK-KFUMs vaktmester Bjørn Sundby. Han drifter foreningens bygninger og båter på leirstedet Knattholmen i Tønsbergfjorden. Men han bidrar også med båter når foreningen holder leirskole her på Bolærne. Nå skal han slepe fire båter tilbake til Knattholmen. Det er litt av en oppgave å ha den riktige mengde og type båter på hvert leirsted når de har 5- 10.000 leirskoleelever pr sesong. Bjørn omtaler minst 60 små og store båter, bare i den lille samtalen vi har. For øvrig forteller han at KFUM antagelig er eneste interessent til å kjøpe Østre Bolærne. Dog har de ikke helt bestemt seg for om de tør, sier Bjørn med et lurt smil.
Og kvelden i havna preges av en stor mengde yre og lekende ungdommer som koser seg på leirskole!
Red Admiral i smult farvann
Tirs 18/6 - Tønsberg – Havstensund, på svai, 45 nm
De unge ombord i Antares har ikke mye ferie mellom studier og arbeid. De kjøres til Tønsberg for å starte turen nordover, hjem til Tromsø. Skippern må innom den viktige leverandøren av deler til Detroit-motorene om bord. Vestfold Ships&Industriservice er av de få gjenværende bedrifter som skaffer alle typer deler til de forøvrig driftssikre GM totaktsmotorene på Antares. Båten skal krysse både Kattegat, Skagerak og runde Lista og Jæren på sommerens ferd nordover Vestlandet, så det trengs ekstra-ekstra dieselfiltere ombord. Etter en svært varm spasertur til utsalget, oppleves det som en fantastisk god service å bli kjørt tilbake til båten! Blir nok ikke min siste handel med det firmaet, nei.
Flott tur over havet til Sverige. Ankrer opp i lun bukt nær Havstensund.
Ons 19/6 - Innom Gullholmen (kr 690,-) før ankeret kastes i en uthavn, 42 nm
Laber bris sørover svenskekysten. Ved Gullholmen ser jeg at den store gjestebrygga som normalt er overfylt, har mange ledige plasser – også for Antares. (Hun er en gammel dame, som sjelden føyer seg inn på en trang plass). Bestemmer meg spontant for å prøve denne havna. Kastevinder gjør det imidlertid utfordrende å gjøre fast den 30 tonn tunge båten, som ikke har baugpropeller. Flere mennesker på brygga betrakter manøvreringen, men ingen kommer for å hjelpe. Når jeg endelig er fast, blir jeg fortalt at havneleie for overnatting forfaller kl 15. Den viser seg å være på kr 690,- inkl strøm! Da forsvant lysta til å bli kjent med stedet. Jeg får aksept til å kaste loss av havnekontrolløren som kom strenende og egentlig hadde planer om å kreve inn penger. Kjører et par mil og kaster anker i en uthavn –klar for morgendagens kryssing av Kattegat.
Tors 20/6 - Læsø, Vesterø havn (kr 190/260/380 avhengig av båtlengde), 53 nm
Den roligste havkryssingen jeg noen gang har foretatt. Eneste risiko er å sovne til rors, for skipstrafikken i Kattegat er stor. AIS er et svært godt hjelpemiddel, men når tåken kommer viser det seg nødvendig også å bruke radar. Med 9 knop kan jeg renne i senk mindre båter som ikke har AIS sender. Tanken streifer også konsekvensen for mitt eget båt-klenodie.
Antares blir møtt av havnesjef Alex, som vanlig. Han glemmer ikke den store artikkelen jeg skev om Læsø i Båtliv for to år siden! Alex er fortsatt like driftig. I år er den koselige gjestehavna utviklet enda mer. 12 nye leskur med grill, benker og bord omkranser og skjermer de solide bryggene. Nye toaletter er bygget og fra nye pullerter på bryggekanten ligger permanente tau til baug- og akterfortøyning på rekke og rad.
Det er relativt lite båter i havna, for sesongen er ikke riktig i gang ennå. En kald forsommer må ta skylda, mener Alex, som håper på gjentakelse av fjoråret da 70% av båtgjestene var norske.
Det gir det fred i sjela å skue ut over havna og et blankstille hav fra Havnebakken og Carlsens kro. Der fortæres en gigantisk rødspettemiddag med tilhørende «bayer». Kvelden avsluttes med å vasse barbeint langs den laaaange sandstranda, med tanker om morgendagens bading og soling i sanddynen, og besøk til brygghuset. Jomfruhummeren får vente til seinere…
Læsø er heeerlig