Askeladden C61 Cruiser

VELBYGD ALLROUNDER

Med moderne løsninger og bra komfort er Askeladden C61 Cruiser en fullverdig og praktisk daycruiser. Men den er også en hel del dyrere enn konkurrentene i testen.

Publisert Sist oppdatert

Se stortest av Ryds 628 DC, Bella 620 DC og Askeladden C61 Cruiser her

Askeladden C61 Cruiser inngår i en hel familie med modeller basert på det samme skroget, inkludert C61 Bowrider og C61 Center console. Det samme gjelder for både Bella 620 og Ryds 628 som også har en rekke ulike dekksløsninger på sine respektive skrog.

Askeladdens daycruiser-serie oppfører seg litt annerledes enn mange av konkurrentene, noe vi også registrerte i denne testen. Selv om C61 Cruiser hadde den største motoren i gruppen, ga det ikke det store forspranget med tanke på toppfart. Ifølge produsenten har man bevisst laget et skrog med lenger vannlinje for å rendyrke mykere og mer komfortable sjøegenskaper. Ulempen med et slik design er at man får litt mindre fart ut av hestekreftene. Skroget er en fryd å kjøre. Båten legger seg elegant opp i plan og har kun en marginal planingsterskel. Den går mykt og komfortabelt og som familiebåt har den et utmerket skrog. Den er også den båten i testgruppen virker mest kompakt og sammenskrudd, helt fri for knirkelyder. Men mens de øvrige testbåtene klarte seg bra med 115-hestere på hekken, ville det sannsynligvis vært i knappeste laget på C61 Cruiser.

Fabrikat og modell Askeladden C61 Cruiser
Materiale i skrog og dekkGlassfiber
Lengde6,10 m
Bredde2,25 m
Vekt uten motor1.100 kg
Vekt med testmotor1.350 kg
Anbefalt motorstyrke115 – 200 hk
Maks. antall personer6
Antall køyer2
CE-kategoriC
Standardutstyr
DreggkasseJa
BadeplattformJa
BadestigeJa
BordJa
SjøvannstoalettJa
Kjøleskuff/-skapEkstra
KokemulighetNei
BrannslukkerJa
Bensintank140 liter
Bensinfilter, separatJa
TrykkvannEkstra
PuterJa
Strømuttak, 12 voltJa
Hydraulisk styringJa
KalesjeJa
KalesjegarasjeJa
KartplotterNei
LanternerJa – LED
LensepumpeJa – el og manuell
SelvlensendeJa
Startsperre på motorJa
Fortøyningskrok, klasse 3Ja
USB-uttakJa
VindusviskerJa – 1
Cirka-pris med motor:
115 hk462.200 kr
150 hk485.400 kr

Fabrikat og modellAskeladden
C61 Cruiser
Materiale i skrog og dekkGlassfiber
Lengde6,10 m
Bredde2,25 m
Vekt uten motor1.100 kg
Vekt med testmotor1.350 kg
Anbefalt motorstyrke115 – 200 hk
Maks. antall personer6
Antall køyer2
CE-kategoriC
Standardutstyr
DreggkasseJa
BadeplattformJa
BadestigeJa
BordJa
SjøvannstoalettJa
Kjøleskuff/-skapEkstra
KokemulighetNei
BrannslukkerJa
Bensintank140 liter
Bensinfilter, separatJa
TrykkvannEkstra
PuterJa
Strømuttak, 12 voltJa
Hydraulisk styringJa
KalesjeJa
KalesjegarasjeJa
KartplotterNei
LanternerJa – LED
LensepumpeJa – el og manuell
SelvlensendeJa
Startsperre på motorJa
Fortøyningskrok, klasse 3Ja
USB-uttakJa
VindusviskerJa – 1
Cirka-pris med motor:
115 hk462.200 kr
150 hk485.400 kr

MODERNE: Uteplassen på C61 Cruiser er komfortabel og ryddig. Ikke minst liker vi at det er så enkelt å bevege seg fra for til akter uten trinn og hindringer.
PERFEKT: Det er et pluss at sofaryggen akter kan vendes og at man kan sitte med beina på badeplattformen. Motorbrønnen er testens mest veldesignede.

Kompakt og funksjonell

Foruten at opplevelsen av komfort og kvalitet er høyere i Askeladden, har den en meget velfungerende dekkslayout. I en daycruiser som denne vil man hovedsakelig ha en sosial sittegruppe for venner og familie, dernest mulighet til å overnatte en natt eller to, samt kunne gå på toalettet. Alt dette har båten, og prioriteringene av de ulike egenskapene oppleves som harmonisk og gjør C61 Cruiser til testgruppens beste allround-båt.

Under dekk er det en bra dobbeltkøye med sjøvannstoalett i midten, og selv en voksen mann kommer seg lett ut og inn. Polstring og finish holder et meget bra nivå, og lugaren er tiltalende. Naturlig lys slipper inn gjennom glassfeltene i dekket. I tillegg er det fire lamper på lugaren som gir ekstra lys.

DÅRLIG SIKT: En ellers utmerket og funksjonell førerplass forstyrres av den kraftige, svarte vindusrammen som stjeler sikt til siden
STUVEROM ELLER SERVANT: Ved passasjerplassen på babord side er det plass til småsaker og en liten servant i hjørnet.

Fine løsninger

Dekkslayouten er ren og ryddig, og produsenten har vært fokusert på å ikke presse for mange funksjoner om bord. Det gir en båt som man lett kan trives i. Åpning inn på uteplassen på styrbord side gir en god flyt gjennom hele båten, helt frem på fordekk. Bak vindskjermen er det en L-sofa på babord side, med et passasjersete som har vipperygg slik at man får en svært sosial og romslig sofaløsning. Hele dette området kan konverteres til solseng. Gjennom å kjøpe en ekstra pakke, får man kjøleskuff under passasjersetet og en liten servant er plassert innunder vindskjermen. Kalesjeløsningen er enkel, og bøyler og duk pakkes lett vekk i en egen garasje under akterbenken. Denne benken har vipperygg slik at man også kan sitte komfortabelt begge veier. Askeladden er den eneste av testbåtene som har denne løsningen, og badeplattformen er testens absolutt ryddigste og mest funksjonelle. Passasjen på styrbord side akter, gir enkel adkomst mellom uteplass og badeplattform. Askeladden er den eneste som har denne løsningen blant testbåtene. Førerplassen er meget veldisponert og byr på førsteklasses komfort og kontroll. Askeladden har plassert funksjonene der man ønsker at de skal sitte, og båten er meget velutstyrt med både håndtak, koppholdere, små smarte stuverom og 12 Volt-kontakter. Testteamet var unisont enige om at den dominerende rammen i overkant av vindskjermen stjeler for mye sikt til siden.