Askeladden C61 Cruiser
VELBYGD ALLROUNDER
Med moderne løsninger og bra komfort er Askeladden C61 Cruiser en fullverdig og praktisk daycruiser. Men den er også en hel del dyrere enn konkurrentene i testen.
Se stortest av Ryds 628 DC, Bella 620 DC og Askeladden C61 Cruiser her
Askeladden C61 Cruiser inngår i en hel familie med modeller basert på det samme skroget, inkludert C61 Bowrider og C61 Center console. Det samme gjelder for både Bella 620 og Ryds 628 som også har en rekke ulike dekksløsninger på sine respektive skrog.
Askeladdens daycruiser-serie oppfører seg litt annerledes enn mange av konkurrentene, noe vi også registrerte i denne testen. Selv om C61 Cruiser hadde den største motoren i gruppen, ga det ikke det store forspranget med tanke på toppfart. Ifølge produsenten har man bevisst laget et skrog med lenger vannlinje for å rendyrke mykere og mer komfortable sjøegenskaper. Ulempen med et slik design er at man får litt mindre fart ut av hestekreftene. Skroget er en fryd å kjøre. Båten legger seg elegant opp i plan og har kun en marginal planingsterskel. Den går mykt og komfortabelt og som familiebåt har den et utmerket skrog. Den er også den båten i testgruppen virker mest kompakt og sammenskrudd, helt fri for knirkelyder. Men mens de øvrige testbåtene klarte seg bra med 115-hestere på hekken, ville det sannsynligvis vært i knappeste laget på C61 Cruiser.
Fabrikat og modell | Askeladden C61 Cruiser |
Materiale i skrog og dekk | Glassfiber |
Lengde | 6,10 m |
Bredde | 2,25 m |
Vekt uten motor | 1.100 kg |
Vekt med testmotor | 1.350 kg |
Anbefalt motorstyrke | 115 – 200 hk |
Maks. antall personer | 6 |
Antall køyer | 2 |
CE-kategori | C |
Standardutstyr | |
Dreggkasse | Ja |
Badeplattform | Ja |
Badestige | Ja |
Bord | Ja |
Sjøvannstoalett | Ja |
Kjøleskuff/-skap | Ekstra |
Kokemulighet | Nei |
Brannslukker | Ja |
Bensintank | 140 liter |
Bensinfilter, separat | Ja |
Trykkvann | Ekstra |
Puter | Ja |
Strømuttak, 12 volt | Ja |
Hydraulisk styring | Ja |
Kalesje | Ja |
Kalesjegarasje | Ja |
Kartplotter | Nei |
Lanterner | Ja – LED |
Lensepumpe | Ja – el og manuell |
Selvlensende | Ja |
Startsperre på motor | Ja |
Fortøyningskrok, klasse 3 | Ja |
USB-uttak | Ja |
Vindusvisker | Ja – 1 |
Cirka-pris med motor: | |
115 hk | 462.200 kr |
150 hk | 485.400 kr |
Fabrikat og modell | Askeladden |
C61 Cruiser | |
Materiale i skrog og dekk | Glassfiber |
Lengde | 6,10 m |
Bredde | 2,25 m |
Vekt uten motor | 1.100 kg |
Vekt med testmotor | 1.350 kg |
Anbefalt motorstyrke | 115 – 200 hk |
Maks. antall personer | 6 |
Antall køyer | 2 |
CE-kategori | C |
Standardutstyr | |
Dreggkasse | Ja |
Badeplattform | Ja |
Badestige | Ja |
Bord | Ja |
Sjøvannstoalett | Ja |
Kjøleskuff/-skap | Ekstra |
Kokemulighet | Nei |
Brannslukker | Ja |
Bensintank | 140 liter |
Bensinfilter, separat | Ja |
Trykkvann | Ekstra |
Puter | Ja |
Strømuttak, 12 volt | Ja |
Hydraulisk styring | Ja |
Kalesje | Ja |
Kalesjegarasje | Ja |
Kartplotter | Nei |
Lanterner | Ja – LED |
Lensepumpe | Ja – el og manuell |
Selvlensende | Ja |
Startsperre på motor | Ja |
Fortøyningskrok, klasse 3 | Ja |
USB-uttak | Ja |
Vindusvisker | Ja – 1 |
Cirka-pris med motor: | |
115 hk | 462.200 kr |
150 hk | 485.400 kr |
Kompakt og funksjonell
Foruten at opplevelsen av komfort og kvalitet er høyere i Askeladden, har den en meget velfungerende dekkslayout. I en daycruiser som denne vil man hovedsakelig ha en sosial sittegruppe for venner og familie, dernest mulighet til å overnatte en natt eller to, samt kunne gå på toalettet. Alt dette har båten, og prioriteringene av de ulike egenskapene oppleves som harmonisk og gjør C61 Cruiser til testgruppens beste allround-båt.
Under dekk er det en bra dobbeltkøye med sjøvannstoalett i midten, og selv en voksen mann kommer seg lett ut og inn. Polstring og finish holder et meget bra nivå, og lugaren er tiltalende. Naturlig lys slipper inn gjennom glassfeltene i dekket. I tillegg er det fire lamper på lugaren som gir ekstra lys.
Fine løsninger
Dekkslayouten er ren og ryddig, og produsenten har vært fokusert på å ikke presse for mange funksjoner om bord. Det gir en båt som man lett kan trives i. Åpning inn på uteplassen på styrbord side gir en god flyt gjennom hele båten, helt frem på fordekk. Bak vindskjermen er det en L-sofa på babord side, med et passasjersete som har vipperygg slik at man får en svært sosial og romslig sofaløsning. Hele dette området kan konverteres til solseng. Gjennom å kjøpe en ekstra pakke, får man kjøleskuff under passasjersetet og en liten servant er plassert innunder vindskjermen. Kalesjeløsningen er enkel, og bøyler og duk pakkes lett vekk i en egen garasje under akterbenken. Denne benken har vipperygg slik at man også kan sitte komfortabelt begge veier. Askeladden er den eneste av testbåtene som har denne løsningen, og badeplattformen er testens absolutt ryddigste og mest funksjonelle. Passasjen på styrbord side akter, gir enkel adkomst mellom uteplass og badeplattform. Askeladden er den eneste som har denne løsningen blant testbåtene. Førerplassen er meget veldisponert og byr på førsteklasses komfort og kontroll. Askeladden har plassert funksjonene der man ønsker at de skal sitte, og båten er meget velutstyrt med både håndtak, koppholdere, små smarte stuverom og 12 Volt-kontakter. Testteamet var unisont enige om at den dominerende rammen i overkant av vindskjermen stjeler for mye sikt til siden.