Månedens båt: Askeladden C62 Cruiser
Fin fornuft for hele familien
Askeladden C62 Cruiser blir ingen revolusjon når modellen overtar fra velkjente 605 Explorer.
Mange vil kjenne igjen Askeladdens smarte innredningsløsninger og ikke minst de lekre linjene fra søster-modellene. Fabrikken selv oppsummerer den norskbygde nybåten som «en sporty familiebåt for weekendturer».
Dette stemmer godt. Salongen kan lett res opp for to, og ytterligere to kan få en god natts søvn i forlugaren – om de kan leve med den lave takhøyden. Med utstyrspakken TopLine kommer kjøleboks i kabinen, syntetisk teakdekk, den helt nødvendige luken i fordekket, sjøvannstoalett, minipantry med vask, uttrekkbar dusjslange og gassbluss, bord, og bildet av en komplett, liten familiebåt faller på plass.
I første rekke er C62 Cruiser en solskinnsbåt, men en lett HH-kalesje med store vinduer og bortimot full ståhøyde akterut gjør at båten bør duge i ruskevær. Ifølge Askeladden er det mulig å ettermontere dieselvarmer for den som vil bruke C62 Cruiser utover normal sesong.
ASKELADDEN C62 CRUISER
Tekniske data | |
Lengde: | 6,05 m i vannlinjen |
Bredde: | 2,33 m |
Vekt uten motor: | 1000 kg |
(Prototype: ca 1300 kg med motor) | |
Personer: | 6 |
Bensin: | 140 liter |
Vann: | 40 liter (TopLine-versjonen) |
Septik: | 40 liter (TopLine-versjonen) |
Motor: | 115-150 hk |
CE-klasse: | C |
Pris med 115 hk Suzuki: | Fra kr 389.200,- |
Pris, testbåt uten plotter: | Ca 420.000,- |
Produsent: | www.askeladden.no |
Fint, moderat motorvalg
Båtliv fikk som første båtblad prøvekjøre C62 Cruiser, men på vår timelange tur ble det ikke anledning til å teste modellen fullt ut. Kun da dønningene fra en ferge nådde oss fikk vi sjekket om båten tåler litt bølger – og den testen besto C62 Cruiser uten å nøle. Styringen var ikke innkjørt og føltes litt stiv, men modellen var ellers svært lettkjørt og retningsstabil. Suzukimotoren på 115 hestekrefter ga ikke båten oppsiktsvekkende fartsressurser, men føltes desto mer sivilisert. Vi klokket inn vel 32,5 knop på toppfart, og med en 150-hester anslår Askeladden at båten vil levere ti knop ekstra. Det var trekkfritt ved forsetene helt opp til full fart. Også i halvstående kjørestilling, med sitteputen vippet opp var det minimalt med trekk, og førersetet kan justeres både i høyden og horisontalt. Det kommer godt med, for det er lite benplass når stolen kjøres frem. Vi hadde også ønsket oss vinklede fotplater, men noterer et stort pluss for den mørke, refleksfrie styrekonsollen, vindusviskeren og Suzukis lettleste instrumenter. Det er satt av plass til en stor kartplotter midt i siktretningen.
Endringer på seriemodellen
Støynivået på testbåten var jevnt over behagelig, men resonanser i kabinen og klirring fra den uferdige kalesjegarasjen sladret om at dette var en prototype, som i tillegg skal slankes vel 150 kilo når den settes i produksjon. Trappetrinnene akter blir større og også hyllen for gassapparatet i mini-pantryet skal forsterkes. I tillegg skal hovedstrømbryteren fl yttes under akterbenken. Kalesjen på testbåten kunne heller ikke deles. Askeladden har ennå ikke har bestemt seg for hvilken rammeløsning som vil fungere best. Den tekniske utførelsen fremstår som solid og liketil. 120 AH-batteriet er skikkelig montert i egen kasse og det er plass til å doble batterikapasiteten. Både elektrisk og manuell lensepumpe er på plass under akterbenken, men vi hadde gjerne sett at bensinpumpe og bensinfilter slapp å dele rom med el-utstyret. Heller ikke monteringen av redningsstigen under et deksel på badeplattformen falt i smak. Hekkmontert stige er å foretrekke. Brannslukkeren er derimot lett tilgjengelig, kryssholtene er veldimensjonerte og de nye LED-lanternene en fin sikkerhetsdetalj.