Leder Båtmagasinet 1 2025

Europas nye båtbyggere
Windy, Askeladden og Nimbus får båter bygget på samme sted i Polen. Konsolideringer preger en bransje i motvind, skriver vi på lederplass her.
Kommentar av sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie
På tampen av fjoråret besøke Båtmagasinet bedriften Model Art i Ostroda i Polen. Ikke mange kjenner til denne bedriften, men her bygges flere av Skandinavias mest kjente båtmerker.
Model Art bygger båter for Windy, Nimbus, Parker og De Antonio foruten Askeladden, som har et dypt og langvarig samarbeid med det polske selskapet helt fra starten av 2000-tallet. I Norge er Askeladden landets mest kjente båtmerke, men i resten av Europa kjenner folk mange av de samme båtene under navnet Parker fordi Askeladden og Parker samarbeider om å utvikle båtmodellene som bygges hos Model Art, og på den måten deler på utviklingskostnadene.
Båtmagasinet besøkte Ostroda for å prøvekjøre nye Aquador 400 HT, som bygges hos Model Art i regi av svenske Nimbus som kjøpte det finske båtmerket for noen år siden, da Nimbus overtok Bella-konsernet.
Teknologi
I likhet med de fleste andre bransjer har også båtbransjen de siste tiårene vært preget av globalisering og konsolideringer. Industrialiserte produksjonsprosesser, ny teknologi og hyppigere modellutvikling har presset frem større enheter med store produksjonsvolumer og innkjøpsmakt overfor leverandørene.
I dag produserer Model Art over 1000 båter i året ved full kapasitetsutnyttelse. Selskapet rår over 23 000 kvadratmeter med produksjonshaller og moderne CNC-maskiner som freser ut nye modeller.
I nabolaget til Model Art produserer Ostroda Yachts over 30 modeller franske Group Beneteau, som styrhusbåtene Jeanneau Merry Fisher og Beneteau Antares, samt daycruiserne Cap Camerat, for å nevne noen. Ostroda Yachts har nesten dobbelt så store produksjonshaller som Model Art, og nær 1000 medarbeidere er med å bygge 4000 båter i året.
Konkurs
Model Art og Ostroda Yachts er kun to av mange store båtbyggere i Østersjølandet. I Augustów bygger Ślepsk båter for Axopar, XO Boats, Quicksilver og Yamarin. I samme by bygger også Nordkapp sine båter.
Så er det ingen hemmelighet at båtprodusentene sliter om dagen. Hydrolift gikk konkurs i fjor høst. Nimbus stenger ned Bella-anlegget i Finland. Princess nedbemanner kraftig og Beneteau har stanset produksjonen i flere måneder det siste året, for å nevne noen.
Båtmagasinet har gått gjennom regnskapene til de norske produsentene som i 2023 omsatte for til sammen 1,2 milliarder kroner, og gikk i minus 28 millioner kroner på driften, men det er fortsatt mulig å bygge båter i Norge.
Viknes landet et godt resultat i 2023, og Goldifish lager båter i verdensklasse blant furuleggene på Elverum.