Båtbransjen

POLEN: En av tre båter som importeres til Norge bygges i Polen, blant dem de mest kjente norske merkevarene. FOTO: Jarle Vikingstad/Smart Marine

En av tre båter fra Polen

Polen har seilt opp som det store båtbyggerlandet i Europa. Målt i verdi var en av tre båter som ble importert i første halvår fra Polen.

Publisert Sist oppdatert

Til Norge importerer vi flest båter fra Polen, Finland og Sverige, i den rekkefølgen. I første halvår i år har vi importert båter for over 309 millioner kroner fra Polen. Det utgjør nær en tredjedel av samlet importverdi på 1,32 milliard kroner i perioden.

Mange produsenter har flyttet produksjonen av særlig mindre båter til Polen de siste tiårene. Fra Norge gjelder dette blant andre populære båter som Askeladden, Sting, Nordkapp og Cormate.

På andre plass følger Finland. Vi importerte båter til en verdi av 266 millioner kroner fra Finland i første halvår. Mer enn en av fire båter som ble importert i første halvår, målt i kroneverdi, var med andre ord finske. Finnene har vært flinkere enn oss nordmenn til å beholde båtproduksjonen i sitt eget land.

Fra Sverige importerte vi båter til en verdi av 120 millioner kroner. Ellers seiler nå også Litauen opp som en av de større eksportørene til Norge, på linje med Tyskland og Frankrike. Marex er blant kjente merker som får sine båter bygget i Litauen. Fra disse landene har vi importert båter for verdier i størrelsesordenen 40 til 50 millioner kroner i første halvår, ifølge Statistisk Sentralbyrå.