Økonomi i båtbransjen
Askeladden Boats vokser og vokser
Askeladden har fått på seg sjumilsstøvlene. Norges største båtimportør øker omsetningen hvert år.
I 2019 omsatte Askeladden for 167,4 millioner kroner, opp drøye fem prosent fra året før. Også driftsresultatet bedret seg for Os-bedriften, som nå bygger båtene sine i Ostroda i Polen.
I en undersøkelse Båtmagasinet Båtliv gjorde med MMI for noen år siden, kom Askeladden ut som den mest kjente båtmerkevaren i Norge, og nå troner Vestlandsbedriften på toppen av norske båtimportører når det gjelder omsetning.
Hvordan blir 2020 sammenlignet med 2019, er det vekst i omsetning, er det bedring av driftsresultat?
– Omsettingen er ikke så mye opp. Den øker med 13 prosent til 188 millioner kroner. Resultatet er ikke helt klart ennå, men vi lander nok rundt 14 millioner kroner i driftsresultat. Dette er en dobling fra året før, sier Henrik Askvik til Båtmagasinet.
Hvordan forventer dere at salget vil være i 2021, og hvilke båttyper og modeller forventer dere at vil selge bra i år?
–Vi får vesentlig større vekst i år enn i fjor. Da koronapandemien satte fart i etterspørselen etter båter i fjor vår, var det ikke mulig for produsentene å bygge nok båter. Forhandlerne tømte sine lagre i fjor. De fikk en solid salgsvekst, i år slår etterspørselen inn også hos oss.
Hvilke trender generelt ser dere i båtmarkedet nå?
–Store daycruisere og pilothousebåter var vinnerne solgte bra i fjor, og disse båtene regner vi med vil selge bra også i år. Vi forventer et marked i år på linje med fjoråret, og vi ser allerede nå at det blir knapphet på enkelte modeller i forbrukermarkedet. Et tips til Båtmagasinets lesere er ikke å vente med å bestille båt da det kan bli knapphet på våren også i år, sier Askvik til Båtmagasinet.