Båtbransjen 2019
Båtene blir dyrere
Svak krone og dyrere motorer sender båtprisene oppover neste år, mener båtimportører Båtliv har snakket med.
Det finnes ingen statistikk over prisutviklingen for nye båter. Selv for bransjefolk er det vanskelig å holde oversikt over prisene i et marked med mange forhandlere og importører som driver med kampanjer, høstprising og ulike pakketilbud, men innsiderne mener at båtene er i ferd med å bli dyrere, blant annet som følge av dyrere euro.
FG Racing var landets mest lønnsomme båtimportør i fjor. Også inneværende år har vært bra, selv om selskapet har noen usolgte båter nå på tampen av året. Båtselger Terje Gamlestøl i FG Raciing tror imidlertid at neste år blir tøffere for bransjen.
–Nå blir båtene dyrere. Både svakere krone i forhold til euro, og nye og dyrere motorer fra Volvo Penta, bidrar til prisøkninger, sier Gamlestøl til Båtliv.
Les om de nye Volvo-motorene og se video her
Et priseksempel er Sargo 25 utstyrt med Volvo Penta D4. En ny båt kostet 1,54 millioner kroner i 2018. Listepris med samme utstyr er 1,75 millioner kroner i 2020, og den nye D4-maskinen yter da 320 hestekrefter sammenlignet med 300 hestekrefter fra forgjengeren. Med andre ord en prisstigning på litt over 200.000 kroner (13,6 prosent) de siste to årene.
Løp og kjøp
– Vi ser konturen av en priskurve som peker oppover for båter og motorer. Økningen er litt over normal konsumprisindeks, men det går ganske sakte, sier Henrik Askvik i Askeladden Boats. For båtkjøpene betyr dette trolig at det vil komme en glidende prisøkning på båtmotorer og båter i de neste 9 – 15 månedene, så det er liten grunn til å sitte på gjerdet å vente. Båtene blir høyst sannsynlig dyrere til sommeren og inn mot neste sesong, legger han til.
Arbeidende styreformann Knut Heiberg-Andersen forteller at Windy har økt prisene den senere tiden ettersom kvaliteten på båtene er blitt bedre.
Les også: Windy tjener penger igjen (for abonnenter)
Daglig leder Leif Bergaas i Norboat tror prisene på båter vil bli på linje med generell prisvekst her i landet, men at den kan bli noe større for båter som produseres i land med euro som valuta.
Se liste her som viser økonomien til 39 båtimportører (for abonnenter)
Savner du noen på listen? Kom gjerne med tips til tips@batliv.no