Testguiden

NORDKAPP: I Testguiden finner du 12 tester av modeller fra Nordkapp

Tester av 127 daycruisere

Daycruisere er blant de mest populære båttypene i Norge. I Båtmagasinets testguide finner du tester av hele 127 slike båter i ulike størrelser og prisklasser.

Publisert Sist oppdatert

Daycruisere er åpne motorbåter med en liten cabin som tillater overnatting for en natt eller to. De har som regel fast dekk forut, en rommelig cockpit med vindskjerm og sittegruppe akter. Daycruisere er ofte hurtiggående, gjerne med hastigheter over 30 knop.

Store daycruisere kalles nå gjerne for weekendcruisere, da de har et lite bad, bysse og flere køyer. I vår Testguide er det 127 daycruisere i størrelse fra under 20 fot til over 40 fot. Dette er en båttype som gjerne forbindes med glade sommerdager med familie og venner på sjøen, der bading, vannlek og kanskje en god lunsj står på programmet.

Daycruisere med utenbordsmotor

I Båtmagasinets testguide kan du lete deg frem til aktuelle daycruisere til ditt bruk. Det gjelder å tenke gjennom egne behov, bruksområde og budsjett for man kjøper båt.

102 av daycruiserne i Testguiden har utenbordsmotor, mens 25 har innenbordsmotor. Hele 103 av båtene går på bensin, 19 på diesel og fem har elektrisk drivlinje. I likhet med bil lanseres det nå stadig flere båter med elmotor, men foreløpig er prisene en god del høyere enn for bensindrevne båter, og salget er beskjedent.

De senere årene har utenbordsmotorer blitt vanlig på daycruisere, som følge av at utenbordsmotorene er blitt mer drivstoffvennlige og stillegående. De er også rimeligere og enklere i vedlikehold, men enkelte sverger til innenbordsmotorer som gir åpnere adgang til bading og vannlek fra akterspeilet.

Testguiden byr på 92 daycruisere mellom 20 og 30 fot, og 28 daycruisere under 20 fot. De siste par årene har særlig båter mellom 20 og 30 fot vært populære. Nye båter i denne størrelsen koster ofte en million kroner eller mer, avhengig av motor- og utstyrsvalg. 43 av båtene som vi har testet ligger i prisklassen mellom en halv og en million kroner, mens 41 kostet under en halv million kroner på tidspunktet båten ble testet.

Ni av ti daycruisere som vi har testet befinner deg i CE-kategori C. Dette betyr at det er båter som egner seg for bruk i kystnære farvann, og som takler kuling og bølger opptil to meter. Selvsagt kan båtene tåle mer, men de nokså åpne båtene er ikke bygget for å krysse havstrekk i uvær.

Populære daycuisere

Testguiden omfatter tester utført av redaksjonen i Båtmagasinet fra 2010 til i dag. Prisene på båter har vokst mye i denne perioden, men pris på testtidspunktet kan være nyttig å vite for deg som er på bruktbåtmarkedet.

De tre båtmerkene vi har testet flest daycruisere av er Askeladden, Yamarin og Nordkapp, som for tiden også er de mest utbredte merkene på det norske markedet. Vi har testet hele 15 daycruisere fra Askeladden, 14 fra Yamarin og 12 fra Nordkapp. Både Askeladden og Nordkapp har hovedkontor i Norge og produksjon i Polen, mens Yamarin er en ledende finsk båtprodusent. Ibiza er blant de få som fortsatt bygger daycruisere i Norge. Disse merkene er ikke blant de billigste båtene på markedet, men alle er kjent for god annenhåndsverdi. Det påstås ofte at kostnadene med en båt først erkjennes når du selger den.

Enda et hakk opp i størrelse og premiumsegment er Windy, Cormate og Hydrolift, som alle er kjente og kjære merker på det norske markedet gjennom mange år. Bella, Sting, Ryds, AMT og Uttern er eksempler på populære merker i den rimeligere prisklassen.