Jentene vil ha do ombord
I Norge selges det nesten ikke daycruisere uten toalett. Damene bestemmer her, sier gutta i bransjen.
– Det norske markedet er helt spesielt. Her skal det være toalett i alle båtene. Det er fordi damene bestemmer, sier Torry Drange i Askeladden. Vi sitter om bord i den ny Askeladden C65 Bow Rider på Båter i sjøen.
Les også: Lanserer C65 Bow Rider
Stein Harald Jørgensen hos Askeladden-forhandler Erling Sande AS i stemmer. – Vi snakker om WAF-faktoren, wife acceptance factor. Det nytter ikke å selge båter uten at kona får et ord med i laget, sier han.
I mange andre land er det fortsatt slik at mennene i større grad avgjør kjøpsbeslutningene på båt. Da kommer som regel toaletter lengre ned på prioriteringslistene. – Vi ser jo at toalettene sjelden blir brukt på små daycruisere og bowridere, men det er noe med at kundene føler det betryggende å ha dem der, sier Drange.
Ifølge reklamebransjen er det nå kvinnene som tar 80 prosent av alle kjøpsbeslutninger i hjemmet, også når det gjelder biler. Båtliv kjenner ikke spesifikke tall for båtbransjen, men ifølge gutta i bransjen er det altså ofte damene som får det siste ordet også når par er ute og handler båt.