Sjeikens revansj
I 2009 ble tidenes mestvinnende pilot Steve Curtis fra England og Sheik Hassan bin Jabor Al-Thani fra Qatar kastet rundt i 160 km/t under VM-runden for Class 1-katamaraner i Arendal. I dag knuste de all motstand, mens beste norske kom på 5. plass.
TIL TOPPS: Steve Curtis og HE Sheik Hassan bin Jabor Al-Thani tok seieren slik de håpet. Alle foto: Linn og Ørjan Krogh Hansen.
Arendal;
– Det gikk bra fra start til mål, sa Qatars Sheik Hassan under premieutdelingen i Pollen etter den første VM-runden for Class 1 i Arendal i kveld.
Siden sjeiken av Qatar og hans pilot steve Curtis havnet på hodet og veltet i Tromøysund for to år siden har de to hatt ett mål med å komme tilbake til Arendal; å stå øverst på pallen i VM-runden.
"Victory" raskest
"Spirit of Qatar 96" tok tidlig ledelsen sammen med "Victory" fra Dubai , og hadde en gjennomsnittsfart på 186,61 km/t da de gikk i mål etter 31 minutter og 13 sekunder.
På grunn av en protest fra et tidligere løp måtte Dubai-båten ta en ekstra lang-runde, så selv om "Victory" hadde høyere gjennomsnittsfart klarte de aldri å ta igjen forspranget til konkurrenten fra Qatar.
Tidenes mestvinnende pilot, Steve Curtis, ga uttrykk for at det var ekstra gøy å vinne i Arendal. Han mener at banen her er spesielt utfordrende.
- Den er både trang og krevende, og stiller store krav til oss piloter, sier Curtis.
"Victory" fra Dubai var kun syv sekunder bak den første Qatar-båten, mens Qatars andre båt, "95 Spirit of Qatar", tok tredjeplassen, 21 sekunder bak Dubai-båten.
"Welmax" beste norske
Beste norske båt ble "Welmax" på 5.plass, med Kolbjørn Selmer og Jørn Tandberg. Differansen mellom den røde norske katamaranen og østerrikske "kim.com" på 4. plass var på 1 minutt og 42 sekunder, med nykommerne "Ferskfisken.no" med Bjørge Jacobsen og Frode Sunsdal 21 skunder etter på 6. plass.
– Vi hadde håpet å kjøre fortere, men det klarte vi ikke, smiler en ikke helt fornøyd Kolbjørn Selmer. Målet i morgen er å klatre på resultatlistene. Selmer, som vant VM sammenlagt i Pole Position 2010, tror likevel det er urealistisk å tro på en pallplass.
Valgte å bryte
Team Zabos Christian Zaborowski og Ugur Isik konkurrerte for første gang med "Relekta", som er en tidligere "Victory"- båt.
Under testkjøring hjemme i Asker i forrige uke fungerte alt perfekt, men under løpene i dag har båten slitt med å få opp farten. Da Zaborowski og Isik under kveldens VM-løp merket en unormal viberasjon i "Relekta", valgte de å bryte løpet da det gjensto to runder.
– Vi vet ikke helt årsaken ennå, men tror muligens kan skyldes en feil på en sensor, forteller medeier Jan Zaborowski. Laget jobber nå med å finne ut av problemet til morgensdagens andre VM-runde.
Problemer med eksoskjølingene
En annen nordmann som måtte stå over dagesn to race var pål Virik Nilsen, som er throttleman på engelske "Parsonage Racing".
Etter først å ha fått problemer med motoren under gårsdagens trening, oppdaget teamet at kjølsystemet ikke fungerte som det skulle.
– Det kommer ikke nok vann ut i forhold til det som går inn, noe som tyder på at eksoskjølekappen ikke fungerer som den skal. I verste fall kan det medføre brann. Derfor velger vi heller å stå over løpene nå og konsentrere oss om få istand båten til neste VM-runde, forteller sjefmekaniker og driftansvarlig for "Parsonage Racing", Rolf Arnestad til Båtliv.
Kjørte på bøye og ble disket
Heller ikke Team Abu Dhabi hadde den store dagen i dag. Rashed Al Tayer og Majid Al Mansoori kjørte under VM-runden på en bøye, og ble derfor diskvalifisert. I tillegg fikk laget en bot på 1500 euro.
Resultater lørdagens VM-runde:
1- Spirit of Qatar 96
2-Victory
3- Spirit of Qatar 95
4- Kim.com
5-Welmax
6-Ferskfisken
7-Luca F.Fendi R.T
8- Relekta
9 Team Abu Dhabi (disket)
10 Parsonage Racing (startet ikke)
Se flere bilder ved å klikke på linken til billedspesialen under