Jolle til båten med teknologi fra BMW
Avon lanserer en tender med elmotor. Batteripakken er fra BMW i3.
Mens det er påhengsmotorer som gjelder på det meste av båter under 30 fot, så gjelder ikke det jolla som gjerne har plass i egen garasje. Det er enklere å stue vekk en båt med vannjet og med innebygget motor. Nå kommer det en slik som går på strøm. Avon eJET kommer i salg i 2019.
Med elmotor
Zodiac Nautic Group har gått sammen med Torqeedo og utvikler en gummijolle med en kraftig elmotor og et digert batteri. Utslipp av CO2 er ikke i fokus. Båteiere som kjøper slike tendere er ikke så opptatt av slikt. Fordelen med el er du slipper å kjøpe bensin. Strømmen før du fra båtens generator som bruker diesel. En elektrisk tender vil også være billigere i drift, og kreve mindre service.
Mye strøm
Avon eJET bruker Torqeedo Deep Blue 80 hp motor. Den trekker 66 kW på full fart og da går det mye strøm. Det gjør at batteriet fra en BMW i3 på 33 kWh blir tomt på 30 minutter. Batteriet i systemet er på 350 volt. I en pressemelding fra Torqeedo kommer det frem at båten vil få en toppfart på 26 knop, og at den får en praktisk brukstid på ca 90 minutter.
Med en hurtiglader kan et slikt batteri lades på ned mot 30 minutter, men det er tvilsomt om slikt finnes om bord. Men en generator bør kunne gi 10 kW, og da blir batteriet fullt i løpet av tre timer.
Når båten kommer i salg i 2019, så har BMW i3 høyst sannsynligvis blitt oppgardert med et batteri som har høyere energitetthet. Ryktene sier et batteri på 43 kWh.
Med et slik batteri vil jollas rekkevidde gå fra 30 til 40 nautiske mil i ca 20 knop. Da kan du nesten kjøre fra Oslo til Tønsberg.
Også fra Norge
Pål Sollie, bedre kjent som gründeren av Goldfish har utviklet en tender for yachter, en slags moderne versjon av Hankø Terna. Dens skal også kunne leveres med elektrisk motor.