Svak krone demper båtsalg
Flere storbåtselgere melder om tregt marked etter drømmesommeren, og den svake norske kronen kan være forklaringen.
På Båter i sjøen snakket Båtliv med en rekke storbåtforhandlere. Enkelte er fornøyde med salget så langt i år, mens andre synes det går tregt.
–Jeg lurer på hva som har skjedd med markedet. Det er svært stille, sier Kjell Ulfsrud (bildet) til Båtliv. Han er importør av de finske Nord Star-båtene og lå på Båter i sjøen med den flott 49-foteren, som også var utstilt i fjor.
Les også: Størst og tøffest i klassen (for abonnenter)
Også importøren av Azimut, Steinar Johnsen, synes salget går tregt. Han tror at en viktig forklaring er den svake norske kronen i forhold til euro. Mesteparten av båtene som selges i Norge produseres i EU, og med eurokurs nær 9,8 kroner er det 15 prosent over det gamle normalnivået rundt 8,5 kroner. I valutamarkedet undres man over den svake kronen som ikke reflekterer styrken i norsk økonomi, og ekspertene peker på frykten for handelskrig som én av forklaringene. Små valutaer lider mest når det er internasjonal usikkerhet.
Brukte båter
Princessforhandler Eva Dammen i Vollen Båtsenter har solgt fem båter hittil i år, og mener at markedet nå er på vei oppover igjen. Salgs- og markedssjef Thomas Aalrud synes imidlertid at salget går overraskende tregt den gode sommeren tatt i betraktning.
Småbåtsalget har derimot skutt fart i det fine sommerværet, og mange mener at storbåtsalget nå vil følge etter. Heitmann Marin trapper opp markedsføringen av Prestige i Norge for å ta større del av dette markedet.
Les også: Satser på salg av luksusbåter
En viktig driver er bruktbåtprisene som nå er på vei opp. Dermed blir avstanden mellom prisen på ny og brukt båt mindre, og den nye båten holder seg bedre i pris. Den varslede renteøkningen fra Norges Bank vil normalt styrke kronen, og minke gabet mellom brukt og nytt ytterligere.