Lokker med rabatt på nye båter
Flere forhandlere selger nye båter til eurokurs fra årsskiftet. De opplever at mange nå planlegger å feriere i Norge i sommer, men det meldes også om at salget stopper opp.
Mange av aktørene i norske fritidsbåtbransje rapporterer at etterspørselen etter båt, utstyr og service har stoppet opp som følge av pandemien og at det er få kunder i butikkene, skriver Norboat på sin nettside. I en mail til medlemmene oppfordrer Norboat bransjen til å tenke digitalt i krevende koronatider. Kellox kjører for tiden nettkampanje for båtpakker. Nyåpnede Vrengen Maritime har laget en digital båtutstilling i samarbeid me Båtbyrået.
Daglig leder Steffen Grefsgård i SG Marine, som selger båtutstyr og elektronikk, opplyser at de holder salget opp gjennom nettbutikken. Heller ikke båtsalget har stoppet helt opp, viser en enquête Båtmagasinet har utført i bransjen. Flere av dem vi har snakket med tilbyr nå nye båter basert på eurokursen da båtene ble kjøpt inn ved årsskiftet. Euro koster nå rundt 12 kroner, mens mange selger båter til ti kroner euroen, altså nær 20 prosent rabatt i forhold til gjeldende kurs.
Båtinteresse
– Jeg solgte en Jeanneau Merry Fisher 695 til en kunde som opprinnelig hadde avbestilt, men tenkte at båtlivet var det eneste riktige i disse koronatider, sa Pål Heroldt da Båtmagasinet sist uke ringte for å høre om situasjonen.
Han tror at interessen for båt vil øke nå som folk ikke får reise til Syden, men ser at usikkerheten rundt økonomien kan svekke salget. Heholdt er likevel ikke bekymret for konsekvensene av koronaepidemien for egen del.
–Det blir neppe noe toppår, men vi har solid egenkapital og god likviditet. Kundene opplever oss som en trygg havn, og vi gjør det stort sett ganske bra i dårlige tider, sier han. Han mener at krisen nå kan sette fart i det han mener er en nødvendig sanering i bransjen.
Ekspansjon
Hos Smart Marine AS på Avaldsnes går salget for fullt. –Vi selger båter jevnt og godt, melder daglig leder Jarle Vikingstad.
Smart Marine hadde rekordår i fjor og Vikingstad regner med at salget blir noenlunde bra i år.
–Vi har i utgangspunktet budsjettert med en nedgang i deler av nybåtsalget også før koronasituasjonen oppsto, sier han.
Smart Marine har i løpet av vinteren ekspandert med oppkjøp av konkursboet fra Wave Båtsenter i Haugesund som måtte avvikle etter over 30 års drift. –Vi fikk med et båtlagringsfirma som vi drifter vider og vi har også overtatt driften av Husøy Marina AS. Dette er med å bidra til en sunn drift om marked skulle endre seg mye, sier Vikingstad.
Han sier salg av innbyttebåter ser ut til og bedre seg, og at det er positivt for salg av ny båt for dem som har kapasitet og kapital til og drifte en bruktbåtavdeling.
–Vi får en smell på valuta i år, og det kan bli en stor utfordring i 2021 om ikke kronen styrker seg til høsten. Det er mange endringer som kommer til å gi store utfordringer om valuta og normal drift av AS Norge ikke stabiliserer seg noenlunde raskt, sier Vikingstad.
Lager
Vi opplever god pågang og vi er i full gang med utlevering av nye båter samt sjøsetting av opplagsbåter. Vi har solgt flere nye båter denne uken, meldte Bakken Motor til Båtmagasinet før helgen.
–Vi opplever også at en del kunder er bekymret for om de er for sent ute for å bestille båt før sesongen. Vi beroliger dem med at vi foreløpig har godt med båter inne på lager, vi kjører på med mange gode pristilbud og dersom de kontakter oss nå skal vi klare å levere båter i god tid før sommeren kommer. Sett opp imot valutasituasjonen så er det i skrivende stund mulig å gjøre gode kjøp i tiden som kommer, sier eier og daglig leder Terje Bakken i Bakken Motor.
–Det er i tillegg veldig mange kunder som er positive og gleder seg til å bruke båten sin i år. Vi registrerer også vi at veldig mange båteiere har valgt å prioritere båt som følge av global usikkerhet, avbestilte ferier og valutasituasjon. Det vil bli en vår og sommer i år også. Vi vet også at det vil bli en økning i bruk av ferie og fritidsprodukter i Norge i tiden som kommer. Denne situasjonen vil sakte men sikkert normalisere seg, vi vet bare ikke helt når, oppsummerer Bakken.
Båtmagasinet Båtliv laget i fjor en tabell over økonomien til de fleste båtforhandlerne i Norge. Abonnenter har fri tilgang til tabellen, som ligger i artikkelen under.