Økonomi i båtbransjen

UTFORDRENDE: Hydrolift produserer etter beste evne i koronatider.

Hydrolift løfter salget med SUV

Hydrolift er blant landets ti største båtprodusenter, og Fredrikstadbedriften fikk opp farten i fjor.

Publisert Sist oppdatert

I 2019 vokste Hydrolifts omsetning med hele 44 prosent til 48,5 millioner kroner. Lønnsomheten er fortsatt dårlig, men driftsunderskuddet ble halvert til 7,5 millioner kroner i fjor.

Selskapet er solid og likvid, og anført av den kjente designeren Bård Eker satser Hydrolift ufortrødent videre på raske og praktiske båter for norske forhold. Hydrolift er kanskje mest kjent for sine daycruisere, men bygger også styrhusbåter helt opp til 42 fot, hvor både Redningsselskapet og Politiet står på kundelisten.

Er dere fornøyde med fjorårets resultat og omsetning?

–Aldri helt fornøyd, men det går absolutt i riktig retning. Vi investerer både i produkter og i salg og markedsføring og putter stadig mer penger inn i bedriften, sier daglig leder og eier Bård Eker til Båtmagasinet.

Hvordan blir 2020 sammenlignet med 2019, er det vekst i omsetning, er det bedring av driftsresultat?

–Økt omsetning og økte aktiviteter med noenlunde same resultatnivå som 2019, sier Eker.

Storselgere

Hvilke modeller solgte dere mest av i fjor? Hvilke selger dere mest av i år?

–I fjor solgte vi flest P42 og X-26S. I år har det gått mest av X-26S og X-27 SUV, sier Eker.

Hvordan forventer dere at salget vil være i 2021, og hvilke båttyper og modeller forventer dere at vil selge bra neste år?

–Vi forventer en økning fra i år på X-26 S, X-27 SUV, X-22 og den kommende X-32 vil alle bli storselgere i forhold til tidligere år.

Klarer dere å opprettholde full produksjon i disse koronatider? Får dere delene og servicen dere trenger fra leverandørene?

–Alt går litt tyngre, og vi merker det I alle ledd: Fra medarbeidere som må være hjemme å passe barn til underleverandører og transportører som leverer treigere enn planlagt. Det er litt som å springe 60-meteren i et basseng med sirup. Vi opplever en sterk økning av etterspørselen fra hjemme-ferierende båtkunder samtidig som alle ledd i organisasjonen går saktere. Ganske frustrerende!

Hvilke trender generelt ser dere i båtmarkedet nå?

– Fokus på høykvalitetsbygde, raske og praktiske båter, som er enkle å håndtere. Vi får mye honnør for at vi designer og produserer båtene i Norge.