"Hyke" på plass i Glomma
Når er den endelig på plass der den hører hjemme, Bård Ekers snart autonome byferge «Hyke». Den er bygget på Hydrolifts avdeling i Hardangerfjorden, døpt under Arendalsuka og ble losset og sjøsatt fra Øraterminalen hos Borg Havn i går.
Nå starter en lang periode med prøvedrift som byferge på Glomma mellom fergeleiet Bekkhus på Kråkerøy og Vaterland ved Gamlebyen i Fredrikstad, i første omgang bemannet med skipper, men for fremtiden tenkt ubemannet.
Fire Hyke-ferger til Paris
Selv om byggenummer én skal brukes til passasjertrafikk over Glomma, er Bård Ekers unike konsept utviklet for å tjenestegjøre i enhver storby verden over som har en elv eller vann som skiller bydeler. Allerede neste år, under OL i Paris, skal fire slike ferger settes i drift på franske Seinen. Båtmagasinet har tidligere omtalt at magasinet Time kåret fartøyet til et av de 200 viktigste, innovative prosjekter i 2022.
Satser på volum
Under Arendalsuka ble den første båten døpt av Fredrikstads ordfører Siri Martinsen, som også er leder for styringsgruppen for bypakke Nedre Glomma i Fredrikstad. Den ble gitt det kanskje noe upersonlige navnet «Hyke Shuttle 0001», men ifølge styreformann Bjørn Utgård indikerer navnet på at fartøyet er tenkt bygget i antall over tusen. Det sier jo litt om ambisjonene.
Etter dåp og grundig presentasjon i Arendal ble fartøyet fraktet med frakteskip fra Nor Lines østover igjen til Øra. I de neste månedene blir det full søkelys på testingen i Glomma.
-Vi møter stor interesse fra ulike byer i verden. Vi kommer til å starte i Fredrikstad med uttesting, og deretter ligger flere norske byer inne i vår plan på veien til eksportmarkedet, har Bård Eker tidligere uttalt til Båtmagasinet.